چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی با توجه نقش واسطهای شادکامی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان در بهار 1395 بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 431 دانشآموز (187 پسر و 244 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای متناسب با جنسیت انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای امید اسنایدر، خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ، شادکامی لیبومیرسکی و فرم کوتاه شده سرزندگی تحصیلی چاری پاسخ دادند. دادهها از طریق آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی بهوسیله نرمافزارSPSS-22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد امید (26/0=β و p<0.05) و خودکارآمدی تحصیلی (21/0=β و p<0.05) میتوانند بهطور معناداری سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کنند و شادکامی نقش میانجیگر در رابطه امید و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دارد. بنابراین، از طریق افزایش سطح امید و خودکارآمدی تحصیلی میتوان به افزایش شادکامی و بهاینترتیب ارتقاء سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان و افزایش توانایی حل کردن چالشها و موانع تحصیلی آنان کمک نمود
خلاصه ماشینی:
نقش واسطه اي شادکامي در رابطه ميان اميد و خودکارآمدي تحصيلي با سرزندگي تحصيلي The Mediating Role of Happiness in the Relation between Hope and Academic Self- Efficacy with Academic Buoyancy among Students دکتر مجيد صدوقي (نويسنده مسئول ) Dr. Majid Sadoughi * Assistant Professor, DepartPent of Psychology, استاديار، گروه روانشناسي دانشگاه کاشان University of Kashan فاطمه حسامپور sadoughi@kashanu.
student in Educational Psychology, SePnan University چکيده Abstract The present study aiPed to investigate the relationship پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه اميد و خودکارآمدي تحصيلي با between hope and acadePic self-efficacy, on the one سرزندگي تحصيلي با توجه نقش واسطه اي شادکامي در دانش آموزان انجام hand, and acadePic buoyancy, on the other hand, considering the Pediating role of happiness aPong شد.
واژگان کليدي : buoyancy, Happiness, high-school student اميد، خودکارآمدي تحصيلي، سرزندگي تحصيلي، Key words: Hope, Self-efficacy, AcadePic شادکامي، دانش آموزان نوع مقاله : پژوهشي دريافت : بهمن ٩٧ پذيرش : اسفند ٩٧ ويرايش نهايي : آذر ٩٨ مقدمه دوران تحصيل ، نوجوانان را با چالش هاي تحصيلي ازجمله نمرات ضعيف ، استرس هاي تحصيلي، کاهش انگيزش و مانند آن مواجه ساخته و مستلزم استفاده از راهبردهاي مناسب براي مديريت اين چالش ها و سازگاري و کنار آمدن با آنهاست و عدم موفقيت در رفع اين چالش ها ميتواند سلامت رواني دانش آموزان را با مشکل مواجه کند.
Martin & Dowson 8 Ginns, Brackett, MalPberg, & Hall 9.