چکیده:
ارزشها یکی از مهمترین جنبههای شخصیت و زندگی اجتماعی هستند که رفتارهای فردی و اجتماعی افراد را تعیینکرده و در عین حال، خود متاثر از این عوامل هستند. از جمله این عوامل میتوان به جنسیت اشارهکرد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ارتباط اولویت ارزشهای اخلاقی و جنسیت در دانشجویان بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. نمونهگیری بهصورت تصادفی چند مرحلهای انجامشد و درنهایت به 113 نفر از دانشجویان پرسشنامه دادهشد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه ارزشهای آلپورت، ورنون و لیندزی (1951) استفادهگردید. دادههای حاصله به کمک نرمافزار SPSS و با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره و بررسی تفاوت رتبه ارزشها در دختران و پسران تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشانداد بین دو جنس در ارزشهای اقتصادی و مذهبی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p<)؛ بهگونهای که دانشجویان پسر در ارزشهای اقتصادی و دانشجویان دختر در ارزشهای مذهبی به صورت معنیداری بالاتر قرارگرفتند. همچنین دو گروه در رتبهبندی ارزشها شباهتها و تفاوتهایی داشتند. اولویت اول و دوم در هر دو گروه، ارزشهای اجتماعی و نظری بود. ارزشهای سیاسی نیز برای هر دو گروه در اولویت چهارم قرارداشت. ارزشهای اقتصادی در دانشجویان دختر و ارزشهای مذهبی در دانشجویان پسر در مرتبه آخر قرار گرفتند.
Values are one of the most critical aspects of
personality and social life that determine individual
and social behaviors and at the same time, are
influenced by these factors. One of these factors can
be gender. This study aimed to investigate the
relationship between ethical values and gender in
students. The statistical population consisted of all
of the students at Isfahan University. Sampling was
done in a multi-stage randomized manner, and
finally, 113 students completed questionnaires.
Allport, Vernon, and Lindsey values scale (1951)
were used to collect data. Then the data were
analyzed using SPSS software by multivariate
analysis of variance and ranking of values in men
and women. There was a significant difference
between two genders in economic and religious
values (p < 0.05); so that men in economic values
and women in the religious values were
significantly higher. Also, the ranking of values in
the two groups had similarities and differences. The
first and the second student`s priorities were social
and theoretical values and political values was
forth. In women, economic values and in men,
religious values were in the last grade.
خلاصه ماشینی:
در ديدگاه رفتاري و براساس منابع روان شناسي نيز ارزش به معناي اصلي کلي و انتزاعي و مرتبط با الگوهاي رفتار 1 Schultz and Schultz 2 Borg 3 Ross ارتباط اولويت ارزش هاي اخلاقي و جنسيت در دانشجويان دانشگاه اصفهان The relationship between ethical values periorties and gender in students of Isfahan university يک فرهنگ به کار رفته است .
1 Allport, Vernon and Lindsey values scale ارتباط اولويت ارزش هاي اخلاقي و جنسيت در دانشجويان دانشگاه اصفهان The relationship between ethical values periorties and gender in students of Isfahan university جدول ١- يافته هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش به تفکيک دو جنس ارزش ها گروه ها دانشجويان پسر دانشجويان دختر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 37/75 سياسي 5/79 45/86 اجتماعي 5/91 38/43 هنري 8/09 37/08 اقتصادي 6/45 42/31 نظري 6/58 37/19 مذهبي 7/78 همان گونه که در جدول ١ مشاهده ميگردد، ارزش هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي در دانشجويان پسر بالاتر از دانشجويان دختر است در حالي که ارزش هاي هنري، نظري و مذهبي در دختران بالاتر است .
جدول ٤- مقايسه رتبه بندي ارزش ها گروه ها ارزش ها سياسي اجتماعي هنري اقتصادي نظري مذهبي دانشجويان پسر ٤ ١ ٥ ٣ ٢ ٦ دانشجويان دختر ٤ ١ ٣ ٦ ٢ ٥ تفاوت رتبه ها 1 0 3 2 0 0 بحث و نتيجه گيري هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي ارتباط اولويت ارزش هاي اخلاقي و جنسيت در دانشجويان بود.
يافته حاضر با ارتباط اولويت ارزش هاي اخلاقي و جنسيت در دانشجويان دانشگاه اصفهان The relationship between ethical values periorties and gender in students of Isfahan university پژوهش عزيزي نژاد و نيکفر (١٣٩٧) و سراجي و همکاران (١٣٩١) که نشان دادند اولويت ارزش هاي سياسي در مردان بالاتر از زنان است ، متفاوت است .