چکیده:
هدف مطالعه حاضر، تدوین مدل رشد اخلاقی بر اساس مولفههای فراشناختی با میانجیگری شناخت اجتماعی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان متوسطه اول شهرستان خرمآباد بود که از میان آنها 311 نفر (146 پسر و 165 دختر) بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای استدلال اخلاقی رست و همکاران، فراشناخت اخلاقی سوانسون و هیل، رفتار اخلاقی سوانسون و هیل و شناخت اجتماعی بارون - کوهن را تکمیل کردند. سپس، داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون در چارچوب تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که استدلال اخلاقی به واسطه فراشناخت و شناخت اجتماعی با رفتار اخلاقی رابطه دارد و دو جزء فراشناخت یعنی راهبرد و تکلیف با استدلال اخلاقی رابطه ندارد اما این دو با رفتار اخلاقی ارتباط دارند. بنابراین در بررسی رشد اخلاقی در نوجوانان باید در جستجوی عوامل دیگر بود و در آموزش اخلاق به آنها و تحول اخلاقیشان به نقش فراشناخت اخلاقی و شناخت اجتماعی هم توجه نمود
The purpose of this study was to develop a model of moral
development based on metacognitive components with
the mediation of social cognition. The statistical
population included all the first high school students in
Khorramabad city, among whom 311 (146 males and 165
females) were selected based on multistage cluster
sampling method and completed Rest and colleagues`
moral reasoning, Swanson and Hill`s moral metacognition,
Swanson and Hill`s moral behavior and Baron-
Cohen`s social cognition questionnaires. Then, the data
were analyzed using regression analysis in the path
analysis framework. The results showed that moral
reasoning is related to ethical behavior through
metacognition and social cognition. Also, the two
components of metacognition, namely, strategy and
assignment, are not related to moral reasoning, but these
two are related to ethical behavior. Therefore, in studying
the moral development in adolescents, it is necessary to
look for other factors and pay attention to the role of
metacognition and social cognition in ethics education
and their ethical evolution. Therefore, in Field of study of
the moral development in adolescents, it is necessary to
look for other factors and pay attention to the role of moral
metacognition and social cognition in ethics education
and ethical evolution.
خلاصه ماشینی:
The statistical population included all the first high school students in تمامي دانش آموزان متوسطه اول شهرستان خرم آباد بود که از ميان آنها Khorramabad city, among whom 311 (146 males and 165 ٣١١ نفر (١٤٦ پسر و ١٦٥ دختر) بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي females) were selected based on multistage cluster sampling method and completed Rest and colleagues` چندمرحله اي انتخاب شدند و پرسش نامه هاي استدلال اخلاقي رست و moral reasoning, Swanson and Hill`s moral metaهمکاران ، فراشناخت اخلاقي سوانسون و هيل ، رفتار اخلاقي سوانسون و cognition, Swanson and Hill`s moral behavior and BaronCohen`s social cognition questionnaires.
بر اين اساس ، در پژوهش حاضر، سؤال اين است که آيا ميتوان براي رشد اخلاقي در نوجوانان يک مدل شناختي - فراشناختي طراحي نمود و در آن به بررسي متغيرهاي واسطه اي علاوه بر متغيرهاي اصلي مؤثر بر اخلاق پرداخت ؟ مدل فرضي اوليه بر اساس يافته هاي پژوهش هاي حوزه رشد اخلاقي به شکل زير است : 1Swanson & Hill 2 Flavell 3 Person 4 task 5 strategy 6Moshman 7socialization 8 Pennington 9 Social cognition 10 theory of mind 11 Sebastian 12 Koops & Bosma 13 moral competence 14 moral performance 15 Bruggeman & Hart 16 Lesko 17 Hawley & Geldhof 18 Brambilla 19 Daniel بعد تکليف (فراشناخت ) شناخت اجتماعي بعد شخص (فراشناخت ) بعد راهبرد(فراشناخت ) شکل ١.