چکیده:
هدف اصلی یادگیری و فرایند آموزشوپرورش، درک مفهومی و استفاده منعطف از علم و دانش است. بهعبارتدیگر کسب و نگهداری دانش بهتنهایی در روند آموزش عالی کافی نیست، بلکه درک روابط بین حقایق یا کشف و تولید حقایق نتیجه اصلی فرایند یادگیری است. هدف اصلی در مدارس ایجاد لذت و اشتیاق واقعی در دانش آموزان برای یادگیری و موفقیت و مشارکت دانش آموزان در پروژهها و فعالیتهای درسی بر اساس خواست و رضایت خودشان است. همین علاقه و اراده است که منجر به انعطافپذیری بیشتر افراد در فرایند حل مسئله، کسب موثرتر علم و دانش و احساس عمیقتر ارزشمند بودن و مسئولیتپذیری اجتماعی خواهد شد. کاربرد نظریه خود تعیین گری در آموزشوپرورش، ایجاد علاقه و اشتیاق به یادگیری در دانش آموزان، درک اهمیت آموزش و اعتماد به ظرفیتها و نگرشهای خود است. این نتایج زمانی کسب خواهد شد که دانش آموزان بر اساس انگیزههای درونی برانگیخته شوند و ارزشها و قواعد را درونی سازی کنند. مطالعات نشان داده است این فرایند منجر به یادگیری با کیفیت بالا، درک مفهومی و درنهایت رشد فردی و انطباق فرد خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و انگیزش درونی با میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای مدرسه، درک مفهومی و عمیق مطالب درسی و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. مطالعه حاضر توصیفی (از نوع مروری) می باشد. برای بررسی موضوع، در این پژوهش تعدادی از مقالات مرتبط با نظریه خود تعیین گری در زمینه یادگیری و آموزشوپرورش را موردبررسی و پژوهش قرار دادهایم. در این راستا علاوه بر بررسی منابع اطلاعاتی خارجی، منابع و پایگاه های اطلاعاتی داخل ایران نیز بررسی شده است. در مرحله اول، مجموعا تعداد ۳۸ مقاله انگلیسی و تعداد ۸ مقاله فارسی ثبت شده، ذخیره گردید. بعد از بررسی نهایی۳۷ مقاله از این مقالات منتخب گردیده که تعداد ۵ مقاله فارسی و تعداد ۳۲ مقاله انگلیسی را در برداشتند. مجموعه این مطالعات نشان میدهد زمانی که معلمان در کلاس حامی خودمختاری باشند، به این معنی که به نگرشهای دانش آموزان در کلاس اهمیت دهند، به آنها حق انتخاب دهند و تا حد ممکن شرایط کنترلکننده را کاهش دهند، منجر به ارضای نیازهای بنیادین در دانش آموزان شده و در نتیجه آنها مطالب را بهصورت عمیق و مفهومی درک کرده، ارزشها را درونی کرده و بهزیستی بالاتری را تجربه میکنند
The primary purpose of learning and the process of education
is conceptual understanding and the flexible use of
knowledge. In other words, keeping knowledge alone is not
enough in the method of excellent teaching, Rather,
understanding the relationships between facts or discovering
and producing facts is the main result of the learning process.
The primary goal in schools is to create real pleasure and
enthusiasm for students to learn and to succeed, and to engage
students in projects and activities based on their own volition
and satisfaction. This is the interest and preference that will
lead to greater flexibility of the people in the problem-solving
process, more useful knowledge acquisition and the deeper
feelings of worthiness and social responsibility. Applying the
theory of self-determination in education, creating a passion
for learning in students, understanding the importance of
teaching, and building trust in their capacities and attitudes.
These results will be obtained when students are motivated
by internal motivation and internalize values and rules.
Studies have shown that this process will lead to high-quality
learning and conceptual understanding, and ultimately to
individual development and adaptation. The primary purpose
of this study was to investigate the relationship between
satisfaction of basic psychological needs and internal
motivation with students' engagement in school activities,
conceptual and profound understanding of lesson content,
and improvement of students' academic performance. This
study is descriptive (review type). To investigate this issue,
we have studied some articles related to the theory of selfdetermination
in the field of learning and education. In this
regard, in addition to external sources of information,
resources and databases inside Iran are also investigated. In
the first phase, a total of 38 English articles and 8 Persian
articles were recorded. After the final review, 37 articles were
selected from these articles that contained 5 Persian articles
and 32 English articles. The various studies suggest that
autonomy-supportive learning contexts, in which teachers
take the students’ perspective, provide choice, and minimize
the use of controlling language and controlling events, lead
to enhanced conceptual learning, more interest, greater
internalization of extant values and greater well-being.
خلاصه ماشینی:
نقش رضايتمندي از نيازهاي بنيادي روان شناختي و انگيزش خودگردان در موفقيت تحصيلي: از ديدگاه نظريه خود-تعيين گري The Role of Basic Psychological Needs Satisfaction and Autonomous Motivation in Academic Achievement: A Self-Determination Theory Perspective آتنا حيدري Atena Heidari M.
Applying the theory of selfdetermination in education, creating a passion يادگيري در دانش آموزان ، درک اهميت آموزش و اعتماد به ظرفيت ها و نگرش هاي for learning in students, understanding the importance of خود است .
The primary purpose ارضاي نيازهاي اساسي روان شناختي و انگيزش دروني با ميزان مشارکت دانش of this study was to investigate the relationship between satisfaction of basic psychological needs and internal آموزان در فعاليت هاي مدرسه ، درک مفهومي و عميق مطالب درسي و بهبود motivation with students' engagement in school activities, عملکرد تحصيلي دانش آموزان است .
G. نقش رضايتمندي از نيازهاي بنيادي روان شناختي و انگيزش خودگردان در موفقيت تحصيلي: از ديدگاه نظريه خود-تعيين گري The Role of Basic Psychological Needs Satisfaction and Autonomous Motivation in Academic Achievement...
G. نقش رضايتمندي از نيازهاي بنيادي روان شناختي و انگيزش خودگردان در موفقيت تحصيلي: از ديدگاه نظريه خود-تعيين گري The Role of Basic Psychological Needs Satisfaction and Autonomous Motivation in Academic Achievement...
G. 2 summative assessments نقش رضايتمندي از نيازهاي بنيادي روان شناختي و انگيزش خودگردان در موفقيت تحصيلي: از ديدگاه نظريه خود-تعيين گري The Role of Basic Psychological Needs Satisfaction and Autonomous Motivation in Academic Achievement...