چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعللورزی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر مشهد در نیم سال تحصیلی اول 98-1397 تشکیل دادند که از بین آنها 30نفر به روش نمونهگیری تصادفی و با توجه به ارزیابیهای اولیه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) گمارده شدند. دانش آموزان گروه آزمایش، برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی ذهن آگاهی را در 8 جلسه 45 دقیقهای (در هر هفته دو جلسه) دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی سولومن و همکارن (1984) و انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش در متغیرهای تعللورزی تحصیلی و مؤلفههای انگیزه پیشرفت شامل؛ اعتمادبهنفس، پشتکار، آیندهنگری و سخت کوشی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P). به عبارت دیگر میتوان گفت که برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش تعللوری تحصیلی و بهبود انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر تأثیر معناداری دارد.
The purpose of this study was to investigate the mindfulness-based stress reduction program on academic procrastination and academic motivation of female students. The research method was pretest-posttest with the control group. The statistical population of the study consisted of all female students of the third grade of secondary school in Mashhad during the first half of the first academic year of 2018-19. Among them, 30 were selected by random sampling method, and according to the initial assessments, they were randomly selected In two experimental groups (15 people) and control (15 people). The experimental group received mindfulness-based stress reduction program in 8 sessions of 45 minutes (weekly two sessions); the control group was placed on the waiting list for two months. Solomon and Solomon Rothblum (1984) and (1970) questionnaires were used to collect data. To analyze the data, multivariate analysis of covariance analysis was used. The results of data analysis showed that by controlling the effect of pre-test, there was a significant difference between the mean scores of the post-test of the experimental group in the academic procrastination variables and the components of progressive motivation including assertiveness, perseverance, futures, and hardiness There is (P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ٨ ، شماره ١١ ، شماره پياپي ٤٤، بهمن ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(11), 2020 اثربخشي آموزش برنامه کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر تعلل ورزي تحصيلي و انگيزه پيشرفت دانش آموزان دختر The effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Program on Academic Procrastination and Academic Motivation of female students مرضيه ح حبيبي Marzieh h Habibi M.
com چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش برنامه کاهش استرس mindfulness-based stress reduction program on مبتني بر ذهن آگاهي بر تعلل ورزي تحصيلي و انگيزه پيشرفت دانش academic procrastination and academic motivation of female students.
واژه هاي کليدي: academic procrastination, progressive motivation, کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي، تعلل ورزي Keywords: Mindfulness-based stress reduction, تحصيلي، انگيزه پيشرفت ، دانش آموزان دختر female students نوع مقاله : پژوهشي دريافت : فروردين ٩٨ پذيرش : ارديبهشت ٩٨ ويرايش نهايي : دي ٩٨ مقدمه امروزه رسالت نظام ها، آموزش ، پرورش و تربيت نسل هايي براي آينده است .
Bamber اثربخشي آموزش برنامه کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر تعلل ورزي تحصيلي و انگيزه پيشرفت دانش آموزان دختر The effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Program on Academic Procrastination and … آنها هستند و نقش والايي در کارايي و اثربخشي نظام هاي آموزشي دارند (تارانتينو، لميس ، بالارد، مسودا و دوراک ١، ٢٠١٥).
Howell & Buro اثربخشي آموزش برنامه کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر تعلل ورزي تحصيلي و انگيزه پيشرفت دانش آموزان دختر The effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Program on Academic Procrastination and … جواهر فروش زاده ، ماهرخ و سلطانيکوهبناني، سکينه (١٣٩٥).