چکیده:
دلبستگی یکی از سازههای روانشناختی است که تحت تاثیر ارتباط اولیه مراقب-کودک شکل میگیرد. انواع سبکهای دلبستگی برحسب نوع تعاملی که کودک با مراقب داشته است دیگر ویژگیهای روانشناختی را تحت تاثیر قرار میدهد. بهشیاری که بهصورت توجه به زمان حال و آگاهی از حالتهای درونفردی و برونفردی تعریف شده است از جمله این ویژگیها است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی سطوح بهشیاری براساس سبکهای دلبستگی بود. تعداد 268 نفر (231 پسر، 36 دختر) از دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به صورت نمونهگیری در دسترس از رشتههای مختلف تحصیلی در این پژوهش انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد تا مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI) و توجه آگاهانه بهشیارانه (MAAS) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که دلبستگی ایمن با بهشیاری همبستگی مثبت معنادار و دلبستگی ناایمن (اجتنابی/دوسوگرا) با بهشیاری همبستگی منفی معنادار داشتند. تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا توانستند به طور معناداری بهشیاری را پیشبینی کنند، درحالیکه سبک دلبستگی اجتنابی نتوانست بهشیاری را پیشبینی کند. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا میتواند بهشیاری را پیشبینی کنند.
Attachment is one of the psychological constructs which is affected by early caregiver-child relationships — different kind of attachment styles -based on the relationship between child and caregiver- effect on other psychological characteristics. Mindfulness as an attention to the present moment and awarding from inter/intrapersonal states is one of those characteristics. The present study aimed to predict mindfulness according to attachment styles: two hundred and sixty-eight students (231 male, 36 female) selected from the University of Tehran and the medical university of Tehran using convenience sampling method. The participants completed Adult Attachment Inventory (AAI) and Mindfulness Awareness Attention Scale (MAAS). The results indicate that secure attachment had positive correlation significantly with mindfulness and insecure attachment (ambivalence and avoidance) had negative correlation significantly with mindfulness. Linear regression analysis showed that secure attachment and ambivalence attachment could predict mindfulness significantly, while avoidance attachment couldn’t predict. The findings indicate that secure and ambivalent attachment styles can predict mindfulness.
خلاصه ماشینی:
آنها سه سبک دلبستگي ايمن ٢٤، دوسوگرا٢٥ (اضطرابي) و اجتنابي ٢٦ را مشخص کردند و به اين نتيجه رسيدند که هر سبک دلبستگي انتظارات کودک از در 1 openness 2 consciousness 3 attention to 4 aware of 5 Self-regulation 6 curiosity 7 acceptance 8 Arch & Craske 9 attachment 10 trait anxiety 11 neuroticism 12 Walsh, Balint, Smolira & et al 13 parent nurturance 14 attentional control 15 internal working models 16 Mikulincer & Shaver 17 Bowlby 18 caregiver 19 proximity 20 Ainsworth, Blehar, Waters & Wall 21 Brennan, Clark & Shaver 22 Fraley & Shaver 23 Mikulincer & Florian 24 secure 25 ambivalence 26 avoidance رويش روان شناسي، سال ٨ ، شماره ١١ ، شماره پياپي ٤٤، بهمن ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(11), 2020 دسترس ١ و پاسخگو بودن ٢ مراقب را نشان ميدهند.
ابزار سنجش 1 availability 2 responsive 3 rejection 4 abandonment 5 self 6 intimacy 7 Pepping, O’Donovan & Davis 8 Shaver, Lavy, Saron & Mikulincer 9 Caldwell & Shaver 10 Kimmes, Durtschi & Fincham 11 Goodall, Trejnowska & Darling پيش بيني سطوح بهشياري براساس سبک هاي دلبستگي Predicting Mindfulness levels According to Attachment Styles مقياس دلبستگي بزرگسال ١ (AAI)- مقياس دلبستگي بزرگسال ، که با استفاده از مواد آزمون دلبستگي شيور و هازان ٢ (١٩٨٧) ساخته و در مورد نمونه هاي دانشجويي و جمعيت عمومي ايراني هنجاريابي شده است (بشارت ، ١٣٨٤)، يک آزمون ١٥ سؤالي است و سه سبک دلبستگي ايمن ، اجتنابي و دوسوگرا را در مقياس ٥ درجه اي ليکرت (خيلي کم = ١، کم = ٢، متوسط = ٣، زياد= ٤، خيلي زياد= ٥) ميسنجد.