چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی با تحلیل همبستگی کانونی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان ابتدایی خراسان شمالی تشکیل میدادند. سیصد و هشتاد و نه نفر از این معلمان با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامههای سلامت سازمانی مدارس ( هوی و فلدمن، 1999) و زمینه یابی سلامت (ویر و همکاران، 1996) را تکمیل کردند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی و در نرم افزار SPSS.16 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد. واریانس مشترک سلامت سازمانی مدرسه و کیفیت زندگی 14 درصد است. در مجموع به نظر میرسد، یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و روحیه در مدرسه میتواند با سلامت روانی و جسمانی معلمان ابتدایی در ارتباط باشد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational health of schools and quality of life of elementary teachers by canonical correlation analysis. The statistical population of the study was elementary teachers in North Khorasan province. Three hundred eighty-nine teachers were selected by multi-stage cluster sampling and completed the Organizational Health Inventory (Hoy, & Feldman, 1999) and Short Form Health surveys questionnaire -SF-36 (Ware et al., 1994). Data were analyzed by the Pearson Correlation Coefficient and Canonical Correlation and SPSS.16 software. The results showed that there is a significant relationship between organizational health of schools and quality of life of elementary teachers. The explained variance of organizational health of schools and quality of life of primary teachers was 14%. In general, institutional integrity, significant influence, and morale may be related to the mental and physical health of elementary teachers.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ٨ ، شماره ١١ ، شماره پياپي ٤٤، بهمن ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(11), 2020 تحليل کانوني رابطه سلامت سازماني مدرسه با کيفيت زندگي معلمان ابتدايي Canonical analysis of the relationship between organizational health of school and elementary teachers `s quality of life راضيه کرامتي Raziye Keramati Ph. D.
A in Family Counseling, Islamic Azad University, Quchan Branch, Quchan, Iran ايران چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه سلامت سازماني مدرسه با کيفيت relationship between organizational health of schools زندگي معلمان ابتدايي با تحليل همبســـتگي کانوني بود.
McCormick تحليل کانوني رابطه سلامت سازماني مدرسه با کيفيت زندگي معلمان ابتدايي Canonical analysis of the relationship between organizational health of school and elementary teachers `s … پرداخته اند (عابدي، رستمي و نادي، ٢٠١٥).
Liu, Johnson, Ostrow, Silvestre, Visscher, & Jacobson 2.
Garson تحليل کانوني رابطه سلامت سازماني مدرسه با کيفيت زندگي معلمان ابتدايي Canonical analysis of the relationship between organizational health of school and elementary teachers `s … پرسشنامه سلامت سازماني مدارس ١ (OHI): اين پرسشنامه ٤٤ سوال دارد و در مقياس ٥ درجه اي ليکرت از هرگز (١) تا هميشه (٥) نمره گذاري ميشــود.
1. Kaluza, Schuh, Kern, Xin, & Van Dick 2.
Zurlo, Pes, & Capasso تحليل کانوني رابطه سلامت سازماني مدرسه با کيفيت زندگي معلمان ابتدايي Canonical analysis of the relationship between organizational health of school and elementary teachers `s … Aflakseir, A.