چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان تاثیر فرهنگ در یادگیری تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع
توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است.
امروزه علم به عنوان یک فرهنگ در مدارس و خانواده ها شناخته می شود. احساس دانش آموزان نسبت به
آموزش علوم در مدارس مانند احساس آنها نسبت به یک فرهنگ خارجی آنها است. در کشورهای در
حال توسعه ناشی از تفاوت های اساسی بین فرهنگ علمی مدرسه و فرهنگ بومی. از این رو هنجارها،
ارزش ها، عقاید، انتظارات و اقدامات متعارف مردمان بومی به طور دراماتیک با خرده فرهنگ علوم در
تضاد است. یاددهی- یادگیری علمی برای دانش آموزان بومی به عنوان یک فرهنگ اکتسابی تشخیص
داده شده است که مستلزم حرکت آنها از خرده فرهنگ های روزمره همسالان، خانواده و محل زندگیشان
به فرهنگ علمی مدرسه است. فرهنگ یادگیری را نمایانگر گروهی مشخص از فعالیت های تجربه شده
توسط متخصصان همراه با دیدگاه ها، فرضیات، تکنیک ها و اهداف مشترک توصیف می کند.
خلاصه ماشینی:
1- analytic-descriptive ٥٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه رابطۀ يادگيري و فرهنگ از ديرباز مورد توجه فلاسفه ، جامعه شناسان و زبان شناسان بوده است .
فرهنگ ها پاسخگوي نيازهاي بشري مرکـز ملـي تـوانش فرهنگي ٤فرهنگ را اين گونه تعريف ميکند: فرهنگ الگوي درهم تنيدهاي است از رفتار انسان که شامل افکار، ارتباطات ، فرهنگ ، عادات ، باورها، رسوم ، ارزش ها، آداب احترام ، تشريفات مذهبي، شيوة تعامل و نقش ها، روابط و رفتارهاي مورد انتظار از يک گروه نژادي، قومي، مذهبي يا 1- instinctive-non 2- communication 3- interaction 4- Competence Cultural for Center National تاثير فرهنگ در يادگيري / ٥٩ اجتماعي؛ و توانايي انتقال موارد فوق الذکر به نسل هاي بعدي ميباشد (گيدنز، آنتوني (١٣٨٦) جامعه شناسي، ترجمۀ منوچهر صبوري) فرهنگ شيوة کلي زندگي يک گروه از جامعه مي باشد.
1- civilization 2- barbarism 3- knowledge of the world 4- hypothesis Whorf-Sapir ٦٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * فرهنگ يادگيري ارزش هاست يادگيري بخش بزرگي از فرهنگ است و اين اهميت به قدري مهم است که در بعضي موارد همانطور که فرهنگ روي يادگيري تاثير ميگذارد، يادگيري هم روي فرهنگ تاثير دارد.
(Byram, Michaël 2010) 1- community 2- Lera Boroditsky ٦٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * رابطه بين تاريخچه فرهنگ و يادگيري به هر فرهنگي که نگاه کنيد، نميتوانيد تاريخچه آن را ناديده بگيريد.