چکیده:
موفقیت در تحول نظامهای آموزشی منوط به قابلیتهای حرفهای معلمان است. سرفصل ارائهشده به دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید مبتنیبر نیازهای شغلی آنها باشد تا به کسب صلاحیت حرفهای در آنها بینجامد. باتوجهبه کاستیهای فراوانی که متخصصان رشتة زبان انگلیسی این دانشگاه دربارة سرفصل رشتۀ مذکور مطرح کرده بودند، محققان حاضر بعد از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامة تعیین صلاحیت، از 87 استاد رشتة زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان کشور به تکمیل این پرسشنامه دعوت کردند. نتایج پژوهش نشان داد، ازمنظر استادان مذکور، برنامة درسی جدید این رشته در مقایسه با برنامة درسی قدیم در افزایش مهارت و نگرش دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان موفقتر خواهد بود. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که برنامة درسی جدید در مقایسه با برنامة درسی قدیم در تقویت دانش موضوعی ـ تربیتی در مقایسه با دانش تربیتی و دانش موضوعی بهمراتب موفقتر عمل خواهد کرد.
As the suitability of any educational system depends on its teachers' competencies, therefore, it seems necessary to pay enough attention to the educational curriculum of the student- teachers of the Farhangian University, whose products are the future drivers of the education system of the country. Hence, a reliable and valid researcher-made questionnaire including three components as skill, knowledge and attitude developed for assessing the latest and the old English language teacher curriculums of Farhangian university was distributed among 87 English professors. The results of this study showed that from the eyes of English professors of Farhangian University, there was a significant difference between the old and the latest English language teacher curriculums in increasing the professional competencies of student-teachers of Farhangian University. This means that the latest curriculum as compared to the old one has been considerably more successful in increasing the skills and attitudes of the student-teachers. Furthermore, the result of the current research also indicated that the latest curriculum has been more successful in increasing the student-teachers' PCK, CK and PK.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون تی مستقل به منظور مقایسۀ صلاحیت حرفه ای دانشجومعلمان در برنامۀ درسی قدیم و جدید رشتۀ زبان انگلیسی آزمون لون برای بررسی برابری آزمون تی برای برابری میانگین واریانس بازٔە اطمینان ٩٥ خطای Sig. تفاوت درصد استاندارد (2-tailed) Df T Sig. F میانگین حد اختلاف ها حد بالا پایین واریانس برابر واریانس نابرابر نتایج جدول ٣ نشان مـیدهـد کـه آزمـون لـون بـا مقـدار ٦٦٢٦=F و سـطح معنـی دار ٠٠٠٠=sig کوچک تر از ٠/٠٥ است .
ازآن جاکه آمارٔە t با مقدار ٣/٨٩ = t و سطح معنیدار ٠/٠٠٠ = sig کوچک تـر از ٠/٠٥ اسـت ، بنابراین تفاوت معناداری بین میانگین صلاحیت حرفه ای دانشجومعلمان دانشـگاه فرهنگیـان در برنامـۀ درسـی جدیـد و قـدیم برقـرار اسـت و همـان طـورکـه مقـدار عـددی میـانگین محاسبه شده در جدول ٢ نشان میدهد، ازمنظر اسـتادان دانشـگاه فرهنگیـان ، برنامـۀ درسـی جدید رشتۀ زبان انگلیسی در مقایسه با برنامۀ درسی قدیم این رشـته در افـزایش صـلاحیت حرفه ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به طور درخورملاحظه ای موفق تر خواهد بود.
٠٠٦ = sig کوچک تـر از ٠/٠٥ اسـت ، مـیتـوان بیان کرد که بین برنامۀ درسی جدید و قدیم رشتۀ دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیـان در تقویت دانش موضوعی ـ تربیتی (PCK) تفاوت معناداری وجود دارد و همان طـورکـه مقـدار عددی میانگین محاسبه شده در جدول آماره های گروهی نشان میدهد، برنامۀ درسـی جدیـد رشتۀ دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان در مقایسه بـا برنامـۀ درسـی قـدیم در تقویـت دانش موضوعی ـ تربیتی (PCK) موفق تر بوده است .