چکیده:
در این مقاله مدلی مفهومی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات در صنایع لوازم خانگی ارائه شده است. نوع زنجیره تامین خدمت– محصول و بهکارگیری شبکههای عصبی– فازی برای ارزیابی عملکرد این نوع زنجیره تامین خدمات لحاظ شده است. هدف از پژوهش حاضر، توسعۀ مدلی جامع برای ارزیابی عملکرد با تاکید بر سنجههای عملکرد مدلهای زنجیره تامین خدمات بهجای زنجیره تامین تولید در صنایع لوازم خانگی است. روششناسی این پژوهش ازنظر اجرا، توصیفی - اکتشافی و با رویکرد پیمایشی و تحلیل دادهها بهروش کمی و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی است. نمونهای شامل 58 شرکت مطرح لوازم خانگی و نرمافزارهای Smart-PLS، SPSS و Matlab برای تحلیل دادهها استفاده شده است. درنهایت 10 سازۀ اصلی و 29 معیار عملکرد از نتایج این پژوهش برای ارزیابی عملکرد این نوع زنجیره تامین خدمات به دست آمده است. همچنین عملکرد چندین شرکت لوازم خانگی با استفاده از این مدل و بهکارگیری شبکههای عصبی– فازی، ارزیابی شده است.
The aim of this study is to propose a comprehensive performance evaluation model with
emphasis on service performance metrics in the service-product supply chain rather than the
production supply chain in the home appliance industry and using neural-fuzzy networks for
performance evaluation. The present study is typically a descriptive-exploratory research with survey
approach in which, data analysis has been conducted using quantitative method and exploratory and
confirmatory factor analysis. For the purpose of this study, a sample of 58 home appliance companies
has been selected and Smart-PLS, SPSS and Matlab software have been used for data analysis.
Findings indicated 10 main constructs and 29 performance criteria obtained for evaluating the
performance of service supply chain and fuzzy neural networks of several home appliance companies.
Introduction: Based on predictions, services are a key component of the growth of the global
economy in future (Arnold et al. 2011). Acording to Jane and Kumar (2012), services play a critical
role in a supply chain. Also, according to Wang et al. (2015), a "product" or "service" must exist in
each supply chain which is produced by the upstream sectors and delivered to downstream. Recently
due to increasing customer expectations, companies’ competition has been replaced by the supply
chains competition and as a result, competition has been increased in the simultaneous supply of
products and services. This has led to challenges in integrating companies and in coordinating the
materials, information and financial flow that were previously overlooked. Accordingly, a new
managerial philosophy has been developed known as Product-Service Supply Chain (PSSC) (Stanley
& Wisner, 2002). This study seeks to develop a performance evaluation model for the product-service
supply chain in the home appliance industry, which is finally solved using Adaptive Neuro-Fuzzy
Inference System (ANFIS).
Design/Approach: In this paper, performance evaluation constructs and criteria of service supply
chain are identified by reviewing the literature and exploratory and confirmatory factor analysis and
then, the performance evaluation of service supply chains in Iran's home appliance industry has been
performed using these constructs, criteria and ANFIS.
Findings and Discussion: Based on the findings, ten main extracted constructs can be suggested for
the performance evaluation of the supply chain. They include "Operational Performance (OP)",
"Strategic Performance (SP)", "Financial Performance (FP)", "Performance of Information and
Communication Technology (PICT)", “Return Performance” (REP), “Risk Performance (RIP)”,
“Logistic Performance (LP)”, “Market Performance (MP)”, “Internal Structure Performance (PIS)”
and “Growth and Innovation Performance (PGI)”, among which, the Strategic Performance (SP) and
Return Performance (REP) are the most important and the least important constructs, respectively.
Conclusions
Based on the findings, the following practical recommendations are suggested to the companies:
Enhancing the demand forecasts performance and utilizing more appropriate methods and
software to improve forecasts in demand and order management areas.
Improving the return management status by increased attention and more investment in return
management processes.
Effective investment in service development management to enhance the R&D services
performance.
Utilizing risk management approaches and methods to identify and take preventive actions on
the risks in the companies’ service supply chain.
خلاصه ماشینی:
طراحی مدل ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات- محصول در صنایع لوازم خانگی با استفاده از تحلیل عاملی و شبکههای عصبی- فازی با مطالعۀ موردی شرکتهای لوازم خانگی در کشور ایران امیر صادقی1، عادل آذر2*، چنگیز والمحمدی3، ابوتراب علیرضایی4 1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران، amir_sadeghi_ie@yahoo.
com در این مقاله مدلی مفهومی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات در صنایع لوازم خانگی ارائه شده است.
; MIS; )به تصویرصفحه رجوع شود) ; ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات با روش DANP (دیمتل با تحلیل شبکهای) در مدیریت یک رستوران استفاده شده است.
; DANP; ( )به تصویرصفحه رجوع شود)یک مدل برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات با روش شناسایی Q-Sort و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی توسعه یافته است.
; MIS; )به تصویرصفحه رجوع شود) (2019); عملکرد زنجیره تأمین خدمات – محصول در صنایع لوازم خانگی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، و سیستم استنتاج فازی – عصبی ارزیابی شده است.
باتوجهبه موارد مطرحشده، وجود خلاءِ پژوهشی و نیاز به مدل ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات از نوع خدمت – محصول نمایان میشود؛ بنابراین پژوهش حاضر این موضوع را بررسی میکند.
جدول 14- متغیرهای زبانی (سان ،2010) متغیرهای زبانی; ورودی مرحلۀ نخست (شاخصها); ورودی سایر مراحل (معیارها و حوزهها) )به تصویرصفحه رجوع شود) ساختار مدل نهایی ANFIS طراحیشده برای محاسبۀ نمرۀ آخر ارزیابی عملکرد حاصل از ده حوزۀ زنجیره تأمین خدمات نیز در شکل 8 آورده شده است.
در جدول 22 نتایج خروجی ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات سازمانهای درحال بررسی براساس مدل طراحیشدۀ ارزیابی عملکرد در این پژوهش آورده شده است.