چکیده:
کودکان از تولد تا بزرگسالی به صورت اجتماعی زندگی میکنند و یادگیری بخش اصلی زندگی آنها است. بدون یادگیری، آنها دانش لازم برای زندگی را کسب نمیکنند. اما دوران کودکی برای به دست آوردن حجم انبوهی از اطلاعات و مهارتهای پیشنیاز برای زندگی در این جهان به عنوان یک بزرگسال، فرصت محدودی است و کودکان نمیتوانند همه اطلاعات لازم را به وسیله تجربه شخصی در طول کودکی به دست آورند. بنابراین نیازمند آموختن از گفتههای دیگران، مخصوصاً بزرگسالان هستند. اما مسئله آن است که همه افراد در دسترس دانش کافی را ندارند و ممکن است اطلاعات غلط بدهند و یا از عمد، کودک را فریب دهند. بنابراین کودکان نمیتوانند بیمهابانه به هر کس اعتماد کنند و گفتههای هر کسی را بدون بررسی بپذیرند. در این مقاله با بررسی پژوهشهای گذشته، توضیح داده میشود که کودکان به طور گزینشی اعتماد میکنند و پس از آن چهارده عاملی که بر اعتماد گزینشی کودکان اثرگذار هستند ذکر شده است. در آخر، به عنوان نتیجه گیری بیان شده است که اعتماد کودکان ثابت نیست و لحظه به لحظه با دریافت اطلاعات جدید در مورد خبردهندههای مختلف بهروزرسانی میشود.
Children live socially from birth to adulthood, and learning is an integral part of their living. They won’t achieve the knowledge and skills for life without learning. However, childhood period is not lasting enough for learning all of the massive amounts of information and skills required for living in this world as adults and children aren’t able to acquire the whole of knowledge and skills through their first-hand experience. So, children need to learn from other’s testimony, especially from adults. But the problem is that all people around the children don’t have enough knowledge and they may provide false information, or it is possible that they want to deceive children with intentionally wrong information. Therefore, children could not trust everybody impatiently and accept all of their information without analyzing. In this article, by reviewing the earlier studies, we explain that children in all of their interactions with others trust selectively. Then, fourteen effective factors on children’s selective trust have been explained. Finally, in General Discussion, it is explained that children’s trust is not fixed and it updates all the moments by getting new information about different informants.
خلاصه ماشینی:
عوامل تأثيرگذار بر اعتماد گزينشي کودکان به گفته هاي ديگران Effective Factors on Children's Selective Trust in Other's Testimony اميرحسام بابايي Amirhesam Babaei MA in Educational Psychology, Shahid Beheshti کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي University گلفام ميرطاهري Golfam Mirtaheri MA in Educational Psychology, Shahid Beheshti کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي University صديقه سادات ميرزايي (نويسنده مسئول ) Seddighe Sadat Mirzaei * دانشجوي دکتراي روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي PhD Student in Psychology, Shahid Beheshti University دکتر مسعود شريفي s_mirzaei67@ymail.
However, childhood period is not lasting enough for learning all of the massive انبوهي از اطلاعات و مهارت هاي پيش نياز براي زندگي در اين جهان به amounts of information and skills required for عنوان يک بزرگسال ، فرصت محدودي است و کودکان نميتوانند همه living in this world as adults and children aren’tاطلاعات لازم را به وسيله تجربه شخصي در طول کودکي به دست آورند.
Therefore, داده ميشود که کودکان به طور گزينشي اعتماد ميکنند و پس از آن children could not trust everybody impatiently and accept all of their information without analyzing.
در آخر، به عنوان نتيجه گيري بيان شده است که اعتماد کودکان explain that children in all of their interactions with others trust selectively.
واژه هاي کليدي: Keywords: Social Learning, Selective Trust, يادگيري اجتماعي، اعتماد گزينشي، گفته هاي خبردهنده ، کودکان Informant’s Testimony, Children نوع مقاله :تحليلي دريافت : خرداد ٩٨ پذيرش : مرداد ٩٨ ويرايش نهايي : اسفند ٩٨ مقدمه يادگيري اجتماعي نوعي يادگيري است که از مشاهده و يا تعامل با ديگران در فرد صورت ميپذيرد (باکس ١، ٢٠١٢).