چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی با رویکرد اسلامی بر نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایۀ دوم دوره متوسطۀ دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادهاند، که از این بین 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی ذهنآگاهی مبتنی بر رویکرد اسلامی را در 8 جلسه 120دقیقهای بهصورت گروهی (در هر هفته یک جلسه) دریافت کردند؛ گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای نشاط ذهنی حالتی (SVS) و بهزیستی مدرسه (SW-BQ) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه و ابعاد آن در مرحله پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. بهعبارتدیگر، آموزش ذهنآگاهی با رویکرد اسلامی، باعت افزایش نشاط ذهنی و بهبود بهزیستی مدرسه در دانشآموزان گروه آزمایش شده است. با استناد به یافتههای این پژوهش، می توان از آموزش ذهنآگاهی با رویکرد اسلامی به عنوان مداخلهای مناسب جهت افزایش نشاط ذهنی و بهبود بهزیستی دانش آموزان بهره برد.
The purpose of this study was to investigate the The statistical population of this study was 2nd- grade high school female studentsin Zanjan city in the academic year of 2018-19. Of these, 30 were selected by multi-stage cluster sampling method and randomly assigned to two groups of experiment and control. The experimental group received the mindfulness training with an Islamic approach in 8 sessions of 120 minutes) a session per week (; the control group did not receive any intervention. State vitality scale (SVS (and school well-being questionnaire (SW-BQ) were used for collecting data. Data were analyzed using one-way analysis of covariance. The results of the research showed that after controlling the effect of pre-test, there was a significant difference between the two groups in the post-test subjective vitality and school well-being. In other words, mindfulness with an Islamic approach increases subjective vitality and school well-being of students. According to the findings of this research, the training of mindfulness with an Islamic approach can be used as an appropriate intervention to increase subjective vitality and school well-being.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي بر نشاط ذهني و بهزيستي مدرسه دانش آموزان دختر دوره متوسطه The Effect of Mindfulness Training with an Islamic Approach on Subjective Vitality and School Well-Being of High School Female Students (نويسنده مسئول ) خديجه همتي کارشناس ارشد مشاوره و راهنمايي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر، زنجان ، ايران سيد جمال موسوي کارشناس ارشد روانشناسي باليني، گروه روانشناسي، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامي، زنجان ، ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي بر نشاط ذهني و بهزيستي مدرسه دانش آموزان انجام شد.
به عبارت ديگر، آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي، باعت افزايش نشاط ذهني و بهبود بهزيستي مدرسه در دانش آموزان گروه آزمايش شده است .
با استناد به يافته هاي اين پژوهش ، مي توان از آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي به عنوان مداخله اي مناسب جهت افزايش نشاط ذهني و بهبود بهزيستي دانش آموزان بهره برد.
بر اين اساس ، پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي بر نشاط ذهني و بهزيستي مدرسه دانش آموزان انجام شد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي بر نشاط ذهني و بهزيستي مدرسه دانش آموزان انجام شد.
نتايج پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي بر افزايش نشاط ذهني و بهبود بهزيستي مدرسه دانش آموزان تأثير معناداري دارد.
در اين پژوهش ، آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي منجر بر بهبود بهزيستي مدرسه دانش آموزان شد.