چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کمک طلبی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه نظری شهر کرج در سال تحصیلی۱۳۹۶-۹۷ به تعداد حدود 1600 نفر بودند. به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای، حجم نمونه 250 نفر با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای کمک طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ، سازگاری تحصیلی سینها و سینگ؛ و اشتیاق تحصیلی پینتریچ و همکاران استفاده شد. از آزمون تحلیل مسیر بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که اشتیاق تحصیلی نقش واسطهگری بین کمک طلبی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دارد. همچنین، 40 درصد از تغییرات واریانس نمرات سازگاری تحصیلی با واسطهگری اشتیاق تحصیلی توسط کمک طلبی تحصیلی در بین دانش آموزان قابل تبیین است. علاوهبراین، با توجه به یافتههای پژوهش، میزان 30/0 واریانس اشتیاق تحصیلی و 62/0 از واریانس سازگاری تحصیلی توسط کمک طلبی تحصیلی در بین دانش آموزان تبیین شد. در مجموع میتوان گفت که برنامهریزی جهت ارتقای اشتیاق تحصیلی دانش آموزان میتواند نقش مهمی در افزایش کمک طلبی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
The current research was conducted with the aim to investigate the relationship between academic help seeking and academic adjustment of students with mediating role of academic eagerness. This is a descriptive-correlational research done using path analysis. The statistical population of the research consisted of all female students of the second round of theoretical high schools of Karaj city in academic year 2017-2018 (n=1600). Using multistage cluster sampling method, a sample size of 250 was selected based on Morgan and Krejcie table. In order to collect data, Help-Seeking Questionnaire, Adjustment Inventory for School Students -AISS and Academic Eagerness Scale were used. In order to analyze data, path analysis was used. The results from data analysis showed that academic eagerness plays a mediating role in the relationship between academic help seeking and academic adjustment. Additionally, 40% of variation of academic adjustment scores with the mediation of academic eagerness can be explained by help seeking among students. Moreover, considering the research findings, 0/30 of academic eagerness variance and 0/62 of academic adjustment variance were explained by academic help seeking among students. In conclusion, it can be said that planning to enhance academic eagerness of students can play an important role in increasing academic help seeking and academic adjustment among students.
خلاصه ماشینی:
نقش واسطه اي اشتياق تحصيلي در رابطه بين کمک طلبي تحصيلي و سازگاري تحصيلي دانش آموزان The Mediating Role of Academic Eagerness in the Relationship Between Academic Help Seeking and Academic Adjustment of Students سما جديدي کارشناس ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج ، کرج ، ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين کمک طلبي تحصيلي و سازگاري تحصيلي دانش آموزان با نقش واسطه اي اشتياق تحصيلي انجام شد.
به طور خلاصه نتاپج پژوهش ها نشان ميدهند که رفتار کمک طلبي به عنوان يک شيوه ي مقابله اي اثرگذار بر بهزيستي دانش آموزان نقش قابل توجهي دارد که در نتيجه آن علاوه بر ادامه موفقيت آميز جريان يادگيري، مسائل و مشکلات يادگيري تشخيص داده شده و سازگاري تحصيلي نيز بهبود مي يابد (پاچيکودل کاستيلو، ٢٠١٧).
باتوجه به اهميت مطالب ذکر شده اين پژوهش به دنبال بررسي اين سؤال انجام شد: آيا اشتياق تحصيلي در رابطه بين کمک طلبي تحصيلي و سازگاري تحصيلي دانش آموزان نقش واسطه اي دارد؟ روش پژوهــش حاضــر ازجمله پژوهــش کاربــردي و از نــوع توصيفــي – همبســتگي است و با استفاده از تحليل مسير در نرم افزار ليزرل نسخه ٨/٨ مورد تحليل قرار گرفت .
نتايج پژوهش نشان داد که ضريب تأثير کمک طلبي تحصيلي بر سازگاري تحصيلي دانش آموزان مثبت و معنادار است .
نتايج پژوهش نشان داد که که ضريب تأثير کمک طلبي تحصيلي بر اشتياق تحصيلي دانش آموزان مثبت و معنادار است .