چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و مولفههای سازش یافتگی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود.روش پژوهش علی- مقایسهای بود. نمونه پژوهش نیز شامل60 دانش آموز دوره ابتدایی (30 نفر دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و 30 نفر دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری) بود که با توجه به پیشینه پژوهشهای مرتبط با این حیطه و ملاک ورود به پژوهش و خروج از آن به روش نمونهگیری دردسترس برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و هدفمند برای دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری انتخاب شدند و آزمون عصب-روانشناختی و شخصیتی کولیج، پرسشنامه سازگاری دانش آموز سینها و سینک و آزمون هوش وکسلر را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهایt گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین نمره کل کارکردهای اجرایی و مولفههای تصمیم گیری، برنامه ریزی و بازداری دو گروه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>P). همچنین، بین نمره کل سازش یافتگی و مولفههای اجتماعی و تحصیلی دو گروه دانش آموزان ناتوانی یادگیری و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>P). بر اساس یافتههای بدست آمده دانش آموزان با ناتوانی یادگیری نسبت به دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری دارای سطوح پایینتری از کارکردهای اجرایی و مولفههای سازش یافتگی هستند.
The purpose of this study was to compare executive functions and adaptation components in students with and without learning disabilities. The research method was causal-comparative (post-event). The sample consisted of 60 students (30 students with learning disabilities and 30 students with learning disabilities) who according to the background of research related to this field and the criteria for entering and leaving the research by available sampling method. Students with learning disabilities and targeted students with learning disabilities were selected and Collage's Neuropsychological and Personality Test (2002) and the Sinn and Sink Student Adaptation Questionnaire (1998) were completed. Data were analyzed using independent t-test and multivariate analysis of variance. The results showed a significant difference between the total score of executive functions and the components of decision making, planning and inhibition in the two groups of students with learning disabilities and students without learning disabilities (P0.05). Based on this, it can be concluded that students with learning disabilities have lower levels of executive functions and adaptation components than students without learning disabilities.
خلاصه ماشینی:
مقايسه کارکردهاي اجرايي و مولفه هاي سازش يافتگي در دانش آموزان با و بدون ناتواني يادگيري The Comparison of Executive Functions and Components of Adaptation in Students with and without Learning Disabilities (نويسنده مسئول ) سيده سميرا مدني گيلوان کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي رشت دکتر ليلا مقتدر استاديار، دانشگاه آزاد اسلامي رشت چکيده هدف پژوهش حاضر مقايسه کارکردهاي اجرايي و مولفه هاي سازش يافتگي در دانش آموزان با و بدون ناتواني يادگيري بود.
نتايج نشان داد بين نمره کل کارکردهاي اجرايي و مولفه هاي تصميم گيري، برنامه ريزي و بازداري دو گروه دانش آموزان با ناتواني يادگيري و دانش آموزان بدون ناتواني يادگيري تفاوت معنيدار وجود دارد (٠٠١ کليدواژه ها: کارکردهاي اجرايي، سازش يافتگي، ناتواني يادگيري مقدمه ناتواني يادگيري ١ ، به معني وجود اختلال در يک يا چند فرآيند اساسي روان شناختي پايه که در درک يا استفاده از زبان شفاهي يا نوشتاري نقش دارند.
بسياري از پژوهش ها نشان داده اند کودکان داراي اختلالات يادگيري، در کارکردهاي اجرايي خود دچار آسيب هستند و نقص در اين کار کردها تأثير عميقي بر سازگاري و پيشرفت تحصيلي اين دانش آموزان دارد (وارد و همکاران ، ٢٠١٧؛ مک آرتور و همکاران ، ٢٠١٥؛ باترفس و کندو ، ٢٠١٩)، اما آنچه روشن است اين است که اين آسيب ها عملکرد تحصيلي اين گروه از دانش آموزان را تحت تأثير قرار ميدهد.
در اين راستا حسنوندي و همکاران (١٣٩٥) در پژوهشي نشان دادند که کودکان داراي ناتواني هاي ويژه يادگيري در کارکردهاي اجرايي حافظه کاري ، سازمان دهي برنامه ريزي و استدلال با گروه عادي تفاوت داشتند.