خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) به عنوان مثال،در دانش سنتی ایران به دستاوردهای شگفتانگیزی مثل موارد زیر برخورد میکنیم:روشهای جالب آبیاری مثل استفاده از قنات و بستن بندها و سدهای زیرزمینی و آبیاری سبویی(کوزهای)در مناطق بسیار کم آب یا زمینهای بلند؛7بیهسته یا ریزهسته کردن برخی میوهها مثل خرما و انگور و انار؛بیتخمه کردن برخی کشتهای جالیزی مانند هندوانه؛اصلاح نژاد،انتخاب مصنوعی و دگرگونسازی ویژگیهای درختهای اهلی و تغییرات مکانیکی و ارگانیکی در شکل و رنگ و مزه و پوست برخی میوههای درختی و جالیزی و نقشآفرینی و خطاطی بر روی پوست میوههایی مثل سیب و هندوانه و خربزه و همچنین نازکسازی یا شیشهای کردن پوست خربزه و معطر و ترد و پرآبسازی خربزه و ایجاد تغییرات در شکل هندوانه و خربزه و کدو؛انتخاب مصنوعی و اصلاح نژاد دامها و پرندگان مانند پردنبه یا بیدنبه و کمدنبه کردن گوسفندان و مایهکوبی دامها-قرنها پیش از کشفهای پاستور و ادوارد جنر-در برابر برخی بیماریهای واگیردار؛تولید بسیار متنوع و اقتصادی فرآوردههای لبنی حتی تا 30 فرآورده؛شیوههای کارآمد نگهداری و کنسروسازی مواد غذایی و انواع میوهها؛استفاه از عنصر گل میخک در بیحس کردن دندان؛ساقوسازی(نوعی مهندسی چوب شامل نرم کردن و تاباندن چوب).
اینگونه مطالعات و بررسیها که در نهایت در قالب توصیهها و پیشنهادها به این دو نهاد ارسال میشد،بیشتر دارای سه محور اصلی زیر است: 1-ضرورت تشخیص و شناسایی مستندسازی فرهنگ عامه؛ 2-بررسی روشهای منطقهای جهت اعمال حقوق مربوط به فرهنگ عامه در مواردی که بیش از یک کشور در یک منطقه مورد استفاده قرار میگیرد؛و 3-امکان توسعه اشکال منحصر به فرد حمایت(خواه طبق قانون داخلی یا معاهده بین المللی).
11 از نظر اقتصادی هم باید گفت که در دو-سه دهه اخیر با گسترش مطالعات مربوط به دانش سنتی و کاربرد اقتصادی و سودآور آن به ویژه در کشورهای صنعتی،از یک طرف بحث درباره اهمیت شناخت و حمایت از این دانش در محافل علمی،حقوقی و اقتصادی در سطوح ملی و بین المللی مطرح شده،و از طرف دیگر سوء استفاده تجاری از این دانش افزایش یافته است."