چکیده:
هدف: امروزه حجم قابل توجهی از اطلاعات بهصورت نوشتاری مبادله میگردد، لذا خواندن و درک مطلب بهعنوان یک ضرورت و مقدمه موفقیت و پیشرفت در جامعه مطرح است.خواندن و درک مطلب همواره بهعنوان یکی از اولویتهای مهم نظامهای آموزشی جوامع مطرح بوده و بخش وسیعی از برنامههای درسی را بهویژه در سالهای نخستین تحصیل در برمیگیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل شناختی فردی (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن) اثرگذار بر درک مطلب خواندن بهمنظور تدوین یک مدل ساختاری در بین دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی شهر همدان بود. روش: جامعه آماری شامل 12000 دانشآموز مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی در سالتحصیلی 96-95 بود که از این تعداد نمونه آماری شامل 287 دانشآموز (128 پسر و 159 دختر) با میانگین سنی 11/10 سال از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. یافتهها: در این پژوهش از مقیاسهای خودپنداره خواندن چپمن و تانر 1995 و نگرش به خواندن مک کنا 1990 و درک مطلب خواندن از پرسشنامه محقق ساخته براساس آزمون درک مطلب مهرنژاد 1378 استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Spss و Amos استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که این متغیرها بر درک مطلب خواندن دانشآموزان اثر معنادار دارند. نگرش به خواندن 62% و خودپنداره خواندن 58%، توانستند بیشترین میزان درک مطلب دانشآموزان را تبیین کنند.
Purpose: Today, a significant amount of information is exchanged in writing, so reading and comprehension is a prerequisite for success and advancement in society. Reading and comprehension is always considered as one of the top priorities of educational systems of societies, and a large part of Curriculum, especially in the early years of study. The purpose of the present study was to investigate individual cognitive factors (reading self-concept and attitude to reading) affecting reading comprehension in order to formulate a structural model among male and female students of the fourth elementary school of Hamadan. Method: The statistical population consisted of 12,000 students studying in the elementary period in the academic year of 1995-96, of which 287 students (128 boys and 159 girls) with an average age of 11.10 years were selected through a multiple cluster sampling Stage selected. In this study, the self-concept scales of reading Chapman and Tanner 1995 and McKenna''s Attitude to Reading 1990 and reading comprehension from a researcher-made questionnaire were used based on the Mehrnejad 2000 comprehension test. Kolmogorov-Smirnov test and structural equations were used to analyze the data using Spss and Amos software. conclusion: The results indicated that these variables had a significant effect on reading comprehension of students. Attitude to reading 62% and reading self-reflection of 58%, were able to explain the most comprehension of students.
خلاصه ماشینی:
تدوين مدل ساختاري درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختي فردي دانش آموزان دوره ابتدايي شهر همدان Factors Affecting Reading Comprehension to develop a Structural Model Primary School in the Hamedan City نفيسه ياري مقدم ١، علي دلاور٢*، فريبرز درتاج ٣، کبري حاجيعليزاده ٤ دريافت مقاله : ١٣٩٦/١٢/٣١ پذيرش مقاله : ١٣٩٧/٠٧/٢٣ چکيده هدف : امروزه حجم قابل توجهي از اطلاعات به صورت نوشتاري مبادله ميگردد، لذا خواندن و درک مطلب به عنوان يک ضرورت و مقدمه موفقيت و پيشرفت در جامعه مطرح است .
هدف پژوهش حاضر بررسي عوامل شناختي فردي (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن ) اثرگذار بر درک مطلب خواندن به منظور تدوين يک مدل ساختاري در بين دانش آموزان دختر و پسر پايه چهارم ابتدايي شهر همدان بود.
در پژوهشي با عنوان تأثير آموزش راهبردهاي فراشناختي فعال تفکرمدارانه و خود نظارتي بر درک مطلب دانش آموزان با مشکلات خواندن (١٣٩١)، که توسط غباري بناب و همکاران انجام شد نتايج بيانگر اين مطلب بود که روش هاي فعال تفکرمدارانه و خودنظارتي داراي ويژگيهاي مثبتي هستند که کاربرد آن ها منجر به افزايش ميزان درک مطلب دانش آموزان پايه ي پنجم ابتدايي ميشود و مهارت خواندن آن ها را بهبود ميبخشد.
“The Effects of Comprehensive Vocabulary Instruction on Title I Students' Metacognitive Word-Learning Skills and Reading Comprehension”, Journal of Literacy Research, Vol. 37, No. 2, 163-200.