چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی تحلیلی بر همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان شهر تهران بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوانان دختر مدارس دولتی دوره اول و دوم متوسطه شهر تهران در سال 99-1398 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 نفر از آنان در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت 6 جلسه 90 دقیقهای گروه درمانی تحلیلی لکانی قرار گرفتند؛ ادر این مدت گروه کنترل در لیست انتظار گروه درمانی تحلیلی لکانی قرار داشتند. از مقیاس همدلی اساسی جولیف و فارینگتون (2006)، مقیاس پذیرش اجتماعی کراون-مارلو (1960) و مقیاس کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه درمانی تحلیلی به طور معنیداری باعث افزایش پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان شد. بنابراین میتوان نتیجه‏گیری کرد که گروه درمانی تحلیلی به کار رفته در این پژوهش میتواند مشکلات شناختی، عاطفی و اجتماعی دختران نوجوان را بهبود بخشد. لذا به کارگیری گروه درمانی تحلیلی در مراکز مشاوره و رواندرمانی برای بهبود مشکلات دختران نوجوان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
The purpose of this study was to determine effectiveness of analysis group therapy on empathy, social acceptance and social competence in adolescent girls in Tehran city. This experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all the female students’ high school of Tehran city in year 2018-2019. In this study, 30 female students were considered as the sample size in two experimental groups (15 students) and control (15 students). The experimental group underwent 6 sessions analysis group therapy 90 minutes and While the control group received no intervention and remained in the waiting list. To collect data basic empathy scale of Jolliffe and Farrington (2006), social desirability scale of Marlowe‐Crowne (1960) and social competence scale of Felner, Lease & Phillips (1990). Data analysis was performed using analyze of covariance. The results showed that analysis group therapy significantly increases the empathy, social acceptance and social competence in adolescent girls. Therefore, it can be concluded that the analysis group therapy used in this study can improve the cognitive, emotional and social of adolescent girls. So use analysis group therapy in counseling and psychotherapy of teen girls has a special significance.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي گروه درماني تحليلي بر همدلي، پذيرش اجتماعي و کفايت اجتماعي دختران نوجوان شهر تهران Effectiveness of Analysis Group Therapy on Empathy, Social Acceptance and Social Competence in Adolescent Girls in Tehran City ليل حاتم طهراني مقدم Leila Hatam Tahrani Moghadam M.
در پيشينه پژوهش مداخلاتي همانند معنادرماني بر کفايت اجتماعي (سروريان ، تقي زاده و متو، ١٣٩٥)، آموزش مهارت هاي اجتماعي بر کفايت اجتماعي (صديق کرج و اقدسي، ١٣٩٦)، بررسي نقش همدلي در رشد کفايت اجتماعي (هيرن ، توماس و زولچ ٤، ٢٠١٩)، آموزش تنظيم هيجاني بر پذيرش اجتماعي و همدلي (خوش روش ، خسروجاويد و حسين خانزاده ، ١٣٩٤)، طرحواره درماني هيجاني بر پذيرش اجتماعي (تاشکه ، دوازده امامي، بازاني، شاه حسيني و مصطفي لو، ١٣٩٧)، آموزش حل مسئله اجتماعي بر مؤلفه هاي کفايت اجتماعي (بيرامي، هاشمي نصرت آباد، ميرنسب و کليايي، ١٣٩٧) و درمان فراتشخيصي يکپارچه بر نظم جويي شناختي هيجان و همدلي (عثماني و شکري، ١٣٩٨) مورد بررسي قرار گرفته اند.
اما اين نتيجه به دست آمده با مداخلات قبلي که بر روي همدلي، پذيرش اجتماعي و کفايت اجتماعي انجام شده است همچون معنادرماني بر کفايت اجتماعي (سروريان ، تقي زاده و متو، ١٣٩٥)، آموزش مهارت هاي اجتماعي بر کفايت اجتماعي (صديق کرج و اقدسي، ١٣٩٦)، آموزش تنظيم هيجاني بر پذيرش اجتماعي و همدلي (خوش روش ، خسروجاويد و حسين خانزاده ، ١٣٩٤)، طرحواره درماني هيجاني بر پذيرش اجتماعي (تاشکه ، دوازده امامي، بازاني ، شاه حسيني و مصطفي لو، ١٣٩٧)، آموزش حل مسئله اجتماعي بر هاي کفايت اجتماعي (بيرامي، هاشمي نصرت آباد، ميرنسب و کليايي، ١٣٩٧) و درمان فراتشخيصي يکپارچه بر نظم جويي شناختي هيجان و همدلي (عثماني و شکري، ١٣٩٨) همسويي دارد.