چکیده:
هدف پژوهش حاضر فراترکیبی از ابعاد، شاخصها و مولفههای رضایتمندی دانشجویان میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و راهبرد مورد استفاده فراترکیبی از چارچوبهای نظری و پژوهشهای مرتبط پیشین است. اسناد مورد مطالعه در این تحقیق شامل 92 تحقیق انجام شده خارجی و داخلی در حوزه رضایتمندی دانشجویان میباشد که تحقیقات خارجی در بازه زمانی سالهای 2007 تا 2017 و تحقیقات داخلی 1380 تا 1397 در پایگاههای اطلاعاتی الزویر، امرالد، پورتال علوم انسانی، اس ای دی، ایران داک و سایت مجلات علمی معتبر ایران منتشر شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل متن و محتوای این مقالات از روش کدگذاری باز استفاده گردید. ترکیب نتایج حاصل از تحلیل این اسناد نشان میدهد که میتوان با اتکاء به ابعاد، مولفهها و شاخصهای احصا شده، الگوی نسبتا جامع رضایتمندی دانشجویان را ارائه نمود که در آن عوامل مهمی از قبیل ابعاد آموزشی، پژوهشی، اداری/ مالی، رفاهی، فرهنگی، سیاسی، تکنولوژی، مجازی و بینالمللی و همچنین مولفهها و شاخصهای هر یک، در ایجاد، حفظ و ارتقاء رضایتمندی در دانشجویان مورد توجه قرار گیرند.
The purpose of this study is meta-synthesis exploring dimensions, indices, and components of student
satisfaction. The methodology of this research is of a qualitative type and the strategy used is a meta-synthesis of
the theoretical frameworks and previous related research. The documents studied in this study include 91
international and national studies carries out in the field of student satisfaction. International studies were
published during 2007 to 2017 and national studies were published during 2001 to 2016 in databases including
Elsevier, Science Direct, Emerald, Human Sciences Portal (http://www.ensani.ir), Scientific Information
Databases (SID), irandoc, and reputable sites of Iranian journals. An open source coding method was used to
analyze the text and content of these articles.Synthesizing the results of the analysis of these documents shows
that it is possible to propose a relatively comprehensive student satisfaction model, by relying on the considered
dimensions, components, and indices, in which important factors such as educational, research,
administrative/financial, welfare, cultural, political, technological, virtual, and international dimensions are
considered and the components and indices of each one should be considered in developing, maintaining, and
improving student satisfaction.