چکیده:
اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد میکنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روانشناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر میآیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روانشناختی در تأثیرگذاری دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار پرداخته شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونهای متشکل از 828 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد دلبستگی شغلی تأثیر مثبت معناداری بر سرمایه روانشناختی دارد. سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین دلبستگی شغلی و بهزیستی و کنترل بر کار ایفاء مینماید. از طرفی نتایج بیانگر آن است که بانکها برای ارائه خدمات مشتریمدار باید برنامه جذب و بکارگیری کارکنان با سرمایه روانشناختی بالا را در دستور کار قرار دهند، چرا که این افراد از منظر روانشناختی دارای شور و حرارت و جذب در کار خود بوده و موجب ارتقاء بهزیستی و کنترل بیشتر بر کار خود خواهند بود.
Most of the frontline jobs put a lot of pressure on employees, because employees are in constant demand of managers and customers. Scholars believe psychological capable employees can overcome this challenge. This paper examines the mediating effect of psychological capital on work engagement, well-being and control at work. This study was conducted using a descriptive-survey research method with a sample of 828 employees of Mellat Bank, using a questionnaire and through structural equation method. The results of the research show that: (1) there is a significant relationship between work engagement and psychological capital. (2) Psychological capital plays the role of mediator between work engagement and well-being and control at work. (3) The results indicate that banks for providing customer orientation services, should put a program for recruiting and employing high psychologically staff, since they are vigorous and absorbed to their work and will promote well-being and control their work.
خلاصه ماشینی:
تأثير دل بستگي شغلي بر بهزيستي و کنترل بر کار: نقش ميانجي سرمايه روان شناختي مهدي دهقاني سلطاني ، مهدي جنيدي جعفري ٢ 1 تاريخ دريافت:٢٤/١/٠١ تاريخ بازنگري:٢٤/٢/١١ تاريخ پذيرش:٢٤/٨/٩ چکيده اکثر مشاغل پيشخوان ، فشار روحي زيادي بر کارکنان وارد ميکنند؛ زيـرا کارکنـان با تقاضاي مداوم و روزافزون مديران و مشتريان سروکار دارند، محققان بـر ايـن باورنـد که تنها کارکنان داراي توان روان شناختي بالا از پس مشاغل چالشي بر ميآيند.
دکتري مديريت فناوري اطلاعات ، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبائي، تهران مقدمه محبوبيت مفهوم دل بستگي شـغلي١ در ميـان روان شناسـان و متخصصـان حـوزه بهداشـت و سلامت روزبه روز در حال افزايش است که البته اين افزايش عمدتا به دليـل تـأثير مثبتـي اسـت که بر بهزيستي ٢ و کنترل کاري ٣ کارکنان دارد (شوک ٤، ٢٠١١).
طبق تحقيقات پيشين ؛ کارکنان دل بسته به شغل بسـيار بهـره ور مـيباشـند؛ از ايـن رو، رويـه هـاي سازماني بايد به آن ها کمک کند تا انرژي خود را به گونه اي هدايت کنند کـه بـه افـزايش بهزيسـتي (لوتانس و همکاران ٦، ٢٠١٣) و افزايش کنترل کاري منجـر شـود (بهرامـينـژاد و همکـاران ، ٢٠١٥؛ کرابتري ٧، ٢٠١٣).
Joo & Lee; Yalabik et al; Bakker & Demerouti; Saks 5.
The influence of job, team and organizational level resources on employee well–being, engagement, commitment and extra-role performance: test of a model.
Examining the moderating effects of service climate on psychological capital, work engagement, and service behavior among flight attendants.
Impact of service climate and psychological capital on employee engagement: The role of organizational hierarchy.
The antecedents and consequences of positive organizational behavior: The role of psychological capital for promoting employee well-being in sport organizations.