چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بود. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری را کلیه کودکان 10-8 سال با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی تشکیل دادند که در سال 98-1397در مدارس عادی شهر اصفهان مشغولبهتحصیل بودند. در این پژوهش 30 کودک پسر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) بودند که بر اساس نظر روانپزشک کودکان و چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون- نولان و پلهام (SNAP-IV)، اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی تشخیص داده شدند. گروه آزمایش 11 جلسه آموزش والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی دریافت کردند. در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، مقیاس مهارتهای سازماندهی (COSS-P) و مقیاس درجهبندی عملکرد تحصیلی (APRS) بر روی آنها اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرمافزار 23SPSS- مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری داشته است و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (05/0P≤). این مطالعه با آموزش والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بهعنوان یک مداخله، نتایج امیدوارکنندهای بر بهبود مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی ارائه میدهد؛ همچنین نشان میدهد که مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی با والدگری مبتنی بر مهارتهایسازماندهی قابلانعطاف هستند.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of organizational skills-based parenting on organizational skills and academic performance of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). This was a quasi-experimental research with pretest, posttest, and follow up design, as well as the control group. The study population consisted of all children aged 8-10 years with ADHD in Isfahan studying in Isfahan public schools in 2019-2020. In this study, participated 30 male children (15 in control group and 15 in experiment group) with ADHD who were diagnosed by a child psychiatrist and on the basis of Fourth Edition of Swanson-Nolan and Pelham Scale (SNAP-IV). In the experiment group, 11 therapy sessions were conducted with an average of 90-minute. The participants answered to Children's Organizational Skills Scale–Parent (COSS-P) and Academic Performance Rating Scale (APRS) in three stages: pre-test, post-test and follow-up. Data were analyzed by repeated measures ANOVA using SPSS23 software. Organizational skills-based parenting improved organizational skills and academic performance in the post-test and the effects have been significant and this effect is maintained on follow-up stage (p≤05). This study shows promising results for parenting based on organizational skills as an intervention for improving organizational skills and academic performance in students with ADHD and shows that organizational skills and academic performance are malleable through implementation of parenting based on organizational skills.