چکیده:
بعد از خانواده محیط آموزشی در رفتار،کردار و دگرگونی عواطف نوجوانان نقش به سزایی ایفا میکند.
حس همکاری، آداب معاشرت، رعایت نظم و ترتیب، از خود گذشتگی، احترام به حقوق دیگران و حل
مسائل و مشکلات که اصول و پایههای زندگی بر آنها بنا شده است را نوجوانان میتوانند در مدرسه
بیاموزند.
دوران تحصیل، دورهای از زندگی است که در آن تغییرات شناختی و رفتاری سریعی اتفاق میافتد. کنار
آمدن با چنین تغییراتی مستلزم آن است که فرد از توانایی سازگاری مناسبی برخوردار باشد. به طور کلی،
سازگاری جریانی است که در آن فرد برای وفق دادن خود با فشارهای درونی و ملزومات بیرونی تلاش
میکند. سازگاری دارای عرصههای مختلفی است؛ سازگاری در انتقال به محیط یا موقعیت جدید.
سازگاری در روابط بین فردی سازگاری در موقعیتهای آموزشی که از آن تحت عنوان سازگاری
تحصیلی ایاد میشود، در واقع سا زگاری تحصیلی ناظر به توانمندی فراگیران در انطباق با شرایط و الزامات
تحصیل و نقشهایی است که مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی فراروی آنها قرار میگیرد. دانش آموزانی
که در امر سازگاری تحصیلی با اشکال روبه رو میشونده به احتمال، در سار ابعاد زندگی نیز دچار مشکل
خواهند شد. سازگاری تحصیلی با ورود نوجوان به دوره متوسطه اهمیت بیشتری پیدا میکند.
خلاصه ماشینی:
سازگاري داراي عرصه هاي مختلفي است ؛ سازگاري در انتقال به محيط يا موقعيت جديد، سازگاري در روابط بين فردي سازگاري در موقعيت هاي آموزشي که از آن تحت عنوان سازگاري تحصيلي ١ياد ميشود، در واقع سازگاري تحصيلي ناظر به توانمندي فراگيران در انطباق با شرايط و الزامات تحصيل و نقش هايي است که مدرسه به عنوان يک نهاد اجتماعي فراروي آنها قرار ميگيرد.
واژه هايکليدي: دانش اموزان ، سازگاري، تحصيل 1- academic adjustment مقدمه مدرسه نظام اجتماعي کوچکي است که کودک در آن قواعد اخلاقي، عرف اجتماعي، نگرش ها و شيوه هاي برقراري ارتباط با ديگران را مي آموزد.
ميزان جمعيت کلاس و يا مدرسه ، وضع اقتصادي، اجتماعي خانواده ، مديران و معلمان کم توجه ، دوستان ناباب ، قوانين و ضوابط خشک ، اتخاذ تصميم در مورد ادامه تحصيل و يا اشتغال به کار بعد از دبيرستان ، هر يک مي تواند در رفتار و کردار نوجوانان مؤثر باشند و مشکلاتي را ايجاد کند (افشار نياکان ، ١٣٨١).
نفوذي که مدرسه در اجتماعي کردن کودک دارد به دليل وجود معلمان و برنامه هاي درسي هم است (ماسن و همکاران ، ١٣٨٤) از جمله عوامل مدرسه اي موثر بر رفتار دانش آموزان ، انتظارات معلم است .
همين طور، نوع روابط ميان اعضاي خانواده ، شيوه ي تربيتي والدين ، اندازه ي خانواده و نيز ترتيب تولد فرزندان از جمله عوامل مؤثر در سازگاري اجتماعي فرد به شمار ميروند (احدي، ١٣٧٥، به نقل از مکتبي، ١٣٨٧).