چکیده:
پژوهش جاری به کاربرد پلتفرمهای اجتماعی برای درگیرسازی مشتریان با سازمان میپردازد و با استفاده از بازیوارسازی چارچوبی برای ارائه ارزش پیشنهادی توسط یک پلتفرم اجتماعی در قالب باشگاه مشتریان ارائه میدهد. با در نظر گرفتن درگیرسازی مشتریان به عنوان یک مسئله بدقلق، از تفکر طراحی با رویکرد دانشگاه استنفورد به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. پژوهشگران از مصاحبههای عمیق با نمونهای شامل مصرف کنندگان و مدیران استفاده کردهاند تا پنجرههای ارزشی برای مشتریان و پنجرههای درآمدی برای شرکت شناسایی کرده و چارچوبی برای نظام انگیزشی بازیوارسازی شده پیشنهاد کنند. این نظام انگیزشی با درگیرسازی مشتریان از طریق پنجرههای ارزشی، به ایجاد منافع برای شرکت و برآورده شدن پنجرههای درآمدی منجر شده و سبب پایبندسازی مشتریان و وفاداری آنها به شرکت میگردد. این پژوهش با استفاده از توانمندیهای رسانههای جدید به مشارکت در مطالعات کارآفرینی رسانهای شرکتی پرداخته و به استفاده شرکتهای صنعتی ایرانی در استفاده از قابلیتهای درگیرساز رسانههای جدید برای پایبندی مشتریان به برند خود کمک میکند.
This research investigates application of social platforms for customer engagement, and by using of gamification, presents a framework for value proposition in a platform based customer club. Audience engagement has been addressed as a wicked problem, and for this reason, Stanford approach to design research used as research method. The means for data collection has been deep interviews with two groups of managers and customers. Researchers extracted windows of values for customers and windows of income for the company. Then by proposing a gamified system for motivating customers to operate in the platform, a mechanism of keeping them as loyal customers has been developed. This research contributes theoretically by expansion of media corporate entrepreneurship and also by use of new media engaging properties to lock-in customers. Then by proposing a gamified system for motivating customers to operate in the platform, a mechanism of keeping them as loyal customers has been developed. This research contributes theoretically by expansion of media corporate entrepreneurship and also by use of new media engaging properties to lock-in customers. Then by proposing a gamified system for motivating customers to operate in the platform, a mechanism of keeping them as loyal customers has been developed.
خلاصه ماشینی:
در کنار ظهور پلتفرمها، در سالهاي اخير نظامهاي درگيرسازي مشتريان همچون بازيوارسازي (٢٠١٨ ,Salavatian &Karimi ;٢٠١٢ ,Hunter &Werbach ) و هم آفريني ارزش (٢٠٢٠ ,Ebrahimi &Khajeheian ;٢٠١٦ ,Wang &Chen ) و نيز نوآوريهاي باز (٢٠١٨ ,et al &Santoro ) محبوبيت چشمگيري يافته اند و سازمانهاي متعدد صنعتي و خدماتي متعددي براي ارتقاي ساز وکارهاي بازاريابي و جذب و حفظ مشتريان خود آنها را به کار گرفته اند (٢٠٠٧ ,Lefebvre).
(٢٠٢٠ ,Omidi &Dal Zotto ) خواجه ئيان و همکاران (١٣٩٨) در پژوهشي با عنوان «درگيرسازي مخاطب در رسانه ها: يک چارچوب مفهومي » به توانمندي پلتفرمها در درگيرسازي مخاطبان و مشتريان پرداخته اند و چارچوبي مفهومي براي پژوهش در اين زمينه فراهم کردهاند.
جدول شماره ١ نتايج اين پژوهش ها را به طور مختصر به تصوير ميکشد: جدول ١: پژوهش هاي مرتبط با ارزش پيشنهادي پژوهشگر (سال) يافته ها سان و گونگ (٢٠١٥) ارزش پيشنهادي با توجه به گرههاي ساختاري در طراحي پلتفرمهاي سيستمي هوا (٢٠١٣) ارزش پيشنهادي با توجه به يکپارچگي منابع ، يکپارچگي کارکردي، تعاوني گرايي، اشتقاق ,Sire &Rieder پلتفرمهاي آنلاين به عنوان بازارهاي چندگانه براي ارائه ارزش پيشنهادي 2014 1- gatekeepers 2- Network effect ,et al &Di Minin حذف واسطه ها، ارتباط مستقيم توليد کنندگان با مصرف کنندگان، ايجاد کسـب و ٢٠١٦ کارهاي خدمت محور، فرصت هاي متعدد کارآفريني و امکان دريافت آني و مستقيم بازخورد از مشتريان ,et al &Dufva ارزش پيشنهادي به گستردگي شبکه وابسته است 2017 ,et al &Poell ارزش پيشنهادي در پلتفرمها به ديتافيکيشن يعني جمع آوري سيستماتيک و پردازش ٢٠١٧ الگوريتمي دادههاي کاربران وابسته است .