چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر توسعه و گسترش خدمات الکترونیکی بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران میباشد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، تماشاچیان مسابقه پرسپولیس و استقلال در تاریخ 4 آبان ماه 1396 بودند که برای دیدن بازی تیم محبوبشان با استفاده از بلیت الکترونیک حضور پیدا کردند. از این جامعه بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم 384 نفر و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. برای اولویت بندی هر یک از عوامل از آزمون فریدمن و برای تعیین و شناسایی عوامل اثرگذار بر گسترش استفاده از خدمات الکترونیک بلیت فروشی از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد عوامل شناسایی شده بر گسترش استفاده از خدمات الکترونیک بلیت فروشی موثرند. با توجه به نتایج پژوهش، مدل پذیرش فناوری در مقایسه با سایر متغیرها بیشترین تاثیر را بر استفاده از خدمات الکترونیک بلیت فروشی میگذارد (91درصد). بخش دیگر نتایج، تاثیر 75درصدی اعتماد به باشگاه و اعتماد به فناوری بر قصد استفاده از خدمات الکترونیک بلیت فروشی است. تاثیر متغیر اعتمادسازی در پیش بینی تمایل و قصد استفاده از بلیت فروشی الکترونیک کاملا واضح است و اشاعه نوآوری در مقایسه با سایر متغیرها کمترین تاثیر را داشت(64درصد).
The aim of this research is to consider the effective factors on development of E - ticketing E - commerce in Iran Football Premier League . This research is descriptive and applicable . Statistical society was spectators in Esteghlal - Perspolis football match on the 26th October 2016 who attended the stadium by e - ticket . For this important, first , we considered the demographic features and then for prioritizing we used Freedman test .And also, Exploratory Factor Analysis Approach was used for determining of effective factors on development of using E - ticketing E - commerce services. The results showed that the recognized factors on development of using E-ticketing e - commerce are effective. The results can be used for Development of electronic systems of sports industry . Regarding the results , the technology acceptance model , as compared to other variables , has the greatest impact on the use of ticketing services (91%) .The other part of results , is the 75% confidence of the club and the trust in technology on the intention to use the ticketing service . The impact of the confidence - building variable on predicting the willingness and intention of using e - ticketing is quite clear and the diffusion of innovation in comparison with other variables had the least effect (64%) .