چکیده:
ازآنجاییکه مهمترین چالش تجاری سازی فناوریهای نوظهور عبور از دره مرگ فناوری و رسوخ در بازار است، شناسایی و اندازهگیری متغیرهایی که بتوانند برآورد بهتری از احتمال موفقیت فناوری به دست دهند عمده هدف پژوهش حاضر است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی است و با توجه به ضعف چارچوب نظری منسجم و ضعف چارچوب های اندازهگیری مرتبط، در پژوهش حاضر از رویکرد روششناسی آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) استفاده شد. روش تحلیل شبکه مضامین در بخش کیفی و روش مدلسازی حداقل مربعات جزئی در بخش کمی پژوهش استفاده شد. در بخش کیفی 14 مصاحبه با بازیگران اصلی دو پروژه موفق تجاریسازی و در بخش کمی 51 پروژه نانو فناوری مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتههای بخش کیفی با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل شد و به استخراج سه مضمون ساختار، اندازه و آمادگی بازار به عنوان مضامین سازماندهنده اصلی شبکه مضمونی بازارپذیری منتهی شد (شبکهای متشکل از 120 کد اولیه، 23، مضمون پایهای، 8 مضمون سازماندهنده اولیه و 3 مضمون سازماندهنده اصلی). مدل شناسایی شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری و کاربرد نرم افزار SmartPLS 3 مورد اندازه گیری قرار گرفت. یافته ها نشان داد که آمادگی بازار و اندازه بازار بالاترین اثر و بالاترین قدرت پیش بینی موفقیت تجاری سازی را دارند و ساختار بازار اثر معنیداری بر موفقیت تجاریسازی نداشت. اما بهصورت معنی داری بر آمادگی بازار مؤثر بود.
The study tried to identify the dimensions of the market- industry construct and assess their effect on the success of commercialization. Due to the lack of relevant theoretical underpinning and the lack of necessary tools to measure these dimensions, the study has employed a mixed (qualitative-quantitative) method approach. In the qualitative part, the thematic analysis method is used to identify market-industry dimensions and in the quantitative part, partial least squares method is used to assess the impact of them on commercialization success. In qualitative section, interview with 14 incumbents who deeply engaged in the two successful commercialization projects were considered as research sample and in quantitative section the survey on 51 nanotechnology projects has done. The research found three market dimensions including market structure, market size and market readiness. The model to high extent explained commercialization success. The results showed that market readiness and market size have the greatest impact on commercialization success, and market structure did not have a significant impact on it. Exploring the thematic network of market and simultaneously assessing the effect of market dimensions on commercialization is one of the most important values of the study especially in developing context. The main limitation of the study is the low number and diversity of the sample in quantitative part.
خلاصه ماشینی:
اما نرخ شکست بالای این پروژه ها در گزارش های مختلف ، نرخ هایی از ٧٠ درصـد تـا ٩٥ درصـد Shakeel, Takala & Zhu, 2017; Sabatier & Chollet, 2017; Livingston, Fabre & Tagle, ) ٢٠١٦) تمایل به فعالیت در این زمینه را کاهش داده است .
برخــی از پژوهشــگران تجاریسازی فناوری را پرخطرترین و پرهزینه ترین بخش فرایند نوآوری دانسته و عمده دلایـل آن را فراریـت ، عمـر کوتـاه و عـدم اطمینـان بـازار ( & Frattini, De Massis, Chiesa, Cassia ٢٠١٢ ,Campopiano)، فاصـله زیـاد بـین علـم و کاربردهـای بـازاری (٢٠١٦ ,Morris) و دانـش ضمنی گسترده در فرایند (٢٠١٥ ,Lee &Jung, Lee, ) و امثال آن میدانند.
به اضافه ، با توجه به وابستگی تجاریسازی به موقعیت و زمینه بر اساس مکتب نهادگرا و اهمیت عوامل زمینه ای و مداخله نقش ها و تعاملات مختلف وابسـته بـه زمان و مکان در ذیل مفهوم زیست بـوم (٢٠١٧ ,Guo &Zhang, Jin, )، مطالعـه حاضـر رویکـرد اکتشافی را، با هدف شناسایی ابعاد و سـپس انـدازه گیـری اثـر آنهـا بـر موفقیـت تجـاریسـازی فناوری، استفاده کرده است .
تحقیق و توسعه جهانی توسعه فناوریهای نوظهور را از طریق ایجاد انتظـارات و تزریق منابع تقویت کرده است (٢٠١٧ ,Choi)، (بـازاری باتجربـه رشـد ١١ درصـدی و انـدازه 1 Market Readiness Level 2 Technology Resistance Theory بــازار بــیش از ٢٦,٠٠٠ میلیــون دلار در ســال (٤١.
بنابراین با توجه به یافته های بخش کیفی پژوهش و پیشینه تجربی، فرضیه هـا زیـر مـورد توجـه قرار گرفت (نمودار١): (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه ١- بازارپذیری اثر مثبت و معنی داری بر موفقیت تجاری سازی دارد.
اما ساختار بـازار بـر اندازه بازار اثر معنیداری داشت که نشان از اثرگذاری بر پذیرش فناوری است .