چکیده:
هدف پژوهش حاضر، نقد کتاب "آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟ " نوشته مایکل اپل در سال (2013) ترجمه نازنین میرزابیگی در سال 1395است. از جمله پژوهشهایی است که به بررسی سنت انتقادی درزمینه مطالعات برنامهدرسی و آموزشی میپردازد. روش پژوهش کتاب سنجی و نوع مطالعه کاربردی میباشد. جامعه آماری چاپ اول و دوم کتاب "آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد "می باشد. نمونه مورد مطالعه، یک جلد کتاب "آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد " چاپ دوم سال 1395 میباشد. نتایج یافتههای نقد کتاب نشان میدهد: یکی از نقاط قوت کتاب، تلاش برای پیوند جنبشهای سیاسی در سراسر جهان برای ایجاد تغییرات است. همچنین گرچه نویسنده و مترجم و ویراستارهمگی از قلم شیوا و جذابی برخودارند. برخی ایرادات محتوایی، ترجمهای و شکلی منجر به انتقاداتی به رویکرد علمی نویسنده و مترجم شده است. مهمترین نقد به نویسنده: عدم استفاده از ابزارهای علمی مانند تمرین، نمودار، جدول و تصاویر در ارائهو توضیح مطالب است.
The purpose of this study is to criticize the book “Can Education Change Society?” written by Michael Apple in 2013. It was translated by Nazanin Mirzabaki (1395). This study reviews a critical tradition in the field of curriculum and educational studies. The research method and type of study are applied. In the first and second editions of the book, one of the strengths of the book was the attempt to link political movements around the world to create changes, although the writer, translator, and editor did a great job. Some of the textual and translation mistakes have led to criticism of the author and translator’s scientific approach. Perhaps the most important criticism of the author is the lack of use of scientific instruments, such as practice, charts, and pictures.
خلاصه ماشینی:
مایکل دبلیو اپل در این اثر میخواهد به رابطۀ آموزش با دیگر نهادها (اقتصادی و سیاسی) پیببرد و همچنین به پرسش اصلی کتاب «آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟» از دیدگاه فعالان و منتقدان آموزش پاسخ دهد.
اپل در فصلهای گذشته عمدتاً به بحثهای تاریخی پرداخته بود، اما در این فصل سعی کرده است به سؤال ابتدای کتاب (آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟) بازگردد و برای یافتن پاسخ از نظام آموزشی آلگره استفاده میکند و معتقد است پورتو آلگره نمونۀ بارزی از این واقعیت است که «جنوب» میتواند بهعنوان معلم «شمال» عمل کند.
از معایب کتاب، باتوجهبه اینکه این کتاب بهشکل انتقادی به بررسی مسائل آموزش و اجتماع میپردازد، نویسنده از ابزارهای علمی مانند تمرین، نمودار، جدول، و تصاویر بهقدر کافی استفاده نکرده است، درحالیکه حتی میتوان آن را بهمنزلۀ منبع آموزشی در سطح تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان رشتۀ برنامۀ درسی بهصورت واحد درسی در نظر گرفت.
همچنین اپل در این اثر نیز مثل سایر آثار خود، در انتشار مطالب و نقد و توسعۀ آنها از نبوغ و خلاقیتی خاص استفاده کرده است تا خواننده را به خواندن آن برسر شوق آورد و در وی مؤثر واقع شود.
4. 3 ارزیابی ترجمه ترجمۀ کتاب آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟ مایکل اپل (2013) تلاشی ارزشمند است که میتواند در فهم بهتر دانشپژوهان رشتۀ برنامۀ درسی و بهخصوص در ایران از دید انتقادی مؤثر باشد و مورداستفاده قرار گیرد و از این حیث، به مترجم آن نازنین میرزابیگی باید دستمریزاد گفت.