چکیده:
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، ادامه جریان آموزش با چالشی جدی مواجه شد؛ یکی از
راهکارها استفاده از پیام رسانها (نظیر واتساپ، بله و شاد) بود. هدف از انجام این پژوهش بررسی محاسن
و معایب آموزش مجازی از نگاه دبیران متوسطه شهر بهارستان بود که به صورت کیفی و توصیفی انجام
گرفت. جامعه آماری، دبیران متوسطه دوم شهر بهارستان و نمونه آماری، معلمان شاغل و علاقهمند به
شرکت در پژوهش بودند. بر اساس اهداف پژوهش، سوالات مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته تدوین
گردید و در اختیار مصاحبه شوندگان قرارگرفت. برای تحلیل یافتهها نیز همزمان با انجام مصاحبهها، تحلیل
و تفسیر آنها با پیروی از مراحل تحلیل تفسیری گیلهام (٢٠٠٠) انجام گرفت. یافته های حاصل از این
مطالعه ی کیفی حکایت از این داشت که عوامل متعددی از قبیل: مشکل در اتصال و سرعت بسیار پایین
اینترنت، هزینههای بالا برای خرید بسته های اینترنت، کمبود امکانات برای معلمان و دانش آموزان از جمله:
نداشتن تلفن همراه هوشمند و عدم دسترسی آسان به شبکه مجازی، و مشکلات جسمی معلمان در اثر
استفاده از وسایل هوشمند، بر روند آموزش غیرحضوری اثر بازدارنده ای داشته است و فرصتهایی
همچون: آشنایی بیشتر معلمان با آموزش مجازی، تهیه محتواهای آموزشی جدید و رفع نواقص تدریس
مجازی را فراهم کرده است. نتایج حاصله نشان داد با اهمیت یافتن آموزش مجازی به عنوان روشی
جایگزین برای آموزش حضوری، بسترسازی قوی، رفع مشکلات و ایجاد تمهیدات لازم جهت پیشبرد بهتر
فرایند آموزشی کشور ضروری به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
١١٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پانزدهم ، پاييز ١٣٩٩ * * * * * جدول ١- کد گذاري داده ها رديف کد هاي همسطح مفاهيم اصلي ١ ارتباط چشمي ، ارتباط کلامي ، تقدير و تشکر از دانش آموزان ، عوامل موثر در جذب و مشارکت بازخوردمعلم ، حضور و غياب ، پرسش ، حضور فعال ، ترفندها، دانش آموزان در کلاس مجازي تشويق ، تهديد، محتواي تفريحي يا سرگرمي، محتواي غير درسي، همکاري اوليا، جذاب بودن آموزش ها، جذاب بودن فضاي کاربري، استفاده از نرم افزارهاي جالب تدريس ، تدريس خلاق ، ارتقا وکيفيت بخشي به پيام رسان داخلي، اينترنت پر سرعت و رايگان ، فعاليت هاي گروهي، ارتباط عاطفي ، ساعت برگزاري کلاس ، وضعيت معيشت خانواده ٢ تهيه محتواهاي الکترونيکي بيشتر، رفع اشکالات دانش آموزان مزاياي استفاده از آموزش مجازي به شيوه بهتر، پي بردن خانواده ها به توانايي معلمان ، پي بردن به ارزش مدرسه و کلاس حضوري، کسب تجربه جديد، کسب مهارتهاي کلاس داري مجازي ، آشنايي با نقاط قوت و ضعف آموزش مجازي و تدريس ، ايجاد انگيزه بيشتر در دانش آموز، آشنايي با نرم افزارهاي بيشتر، مديريت هم زمان کلاس مجازي و خانه داري ، ديدن شيوه هاي تدريس بيشتر، کمتر شدن هزينه ها، طراحي تدريس ٣ سوءاستفاده از فضاي اينترنت ، نداشتن امکانات ، کند بودن پيام معايب آموزش مجازي رسان شاد، هزينه بالاي بسته هاي اينترنت ، تسلط نداشتن به بچه ها، نتايج غير واقعي آزمون ها و ارزشيابيها، اشتغال والدين ، عدم همکاري برخي خانواده ها، کمبود امکانات سخت افزاري و نرم افزاري ، وقت گير بودن ، نامتناسب بودن تعداد دانش آموز و زمان تدريس ، مشکل براي ارزشيابي و ارائه تکاليف ، کمبود زمان براي تهيه و بارگذاري تدريس مناسب ، کيفيت پايين برخي آموزش ها به علت نبود امکانات ، مشکلات جسمي در اثر کار زياد، استفاده بيش از حد از موبايل ، عدم برقراري تماس تصويري با دانش آموزان ، نبود فضاي مناسب براي تدريس -يادگيري بر اساس يافته هاي اين پژوهش ، دبيران شرکت کننده در اين پژوهش با سابقه بين ٢٨-١٣سال ، و با رشته هاي مختلف اعم از: رياضي، زيست ، شيمي، زبان انگليسي، عربي و.