چکیده:
با با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی در سال ٢٠٢٠ میلادی و رواج یافتن
آموزشهای مجازی، نیاز به ایجاد نگاهی نو کاربردی به فرایند آموزش است. نگاهی که فراتر از
آموزش های سنتی معلمان باشد و شرایط محیطی را به گونه ای رهبری کند تا امر آموزش را بدون نیاز به
حضور فیزیکی افراد تداوم بخشد. بنابراین در این مطالعه هدف درک و اهمیت آموزشهای مجازی در پی
همه گیری ویروس کرونا است. با توجه به مسائل فوق و درک اهمیت و ضرورت چنین مسئله ای در این
مطالعه سعی شد تا با بررسی انواع آموزشهای مجازی و بررسی فواید آنها به ارائه راهبردهایی پرداخته
شود که کاربست آنها منجر به افزایش کیفیت آموزشهای مجازی شود. این مطالعه از نوع مروری بوده و
جمع آوری اطلاعات با استفاده از مستندات چاپی و الکترونیکی مرتبط با موضوع صورت گرفته است. با
توجه به نتایج این مطالعه به طور کلی می توان آموزشهای مجازی معلمان را در چند محور به شرح زیر
برشمرد: آموزش الکترونیکی همزمان، آموزش الکترونیکی غیر همزمان و آموزش الکترونیکی ترکیبی.
براساس مزایای آموزشهای مجازی را می توان تداوم یادگیری بدون نیاز به حضور فیزیکی دانش آموزان
و کمک به دولت برای جلوگیری از گسترش ویروس، ورود فناوری های نوین به آموزش و الهام گرفتن از
آن ها برای کمک به ارتقا آموزش نسل های آینده و همچنین اعطا فرصت تفکر مجدد به معلمان و بروز
رسانی دانش آن ها ذکر کرد. با تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزشی در پی شیوع بیماری کرونا در ایران
از اوایل اسفندماه سال گذشته، آموزش های مجازی اهمیت دوچندانی در سراسرجهان پیداکرده و وارد
عرصه آموزش های رسمی مدارس و دانشگاه ها و جایگزین تدریس و تحصیل دانشگاهی شد، اما با وجود
همه فرصت هایی که در عرصه تعلیم و تربیت ایجادکرد، معلمان، اساتید، اولیا و دانش آموزان را با
چالش هایی جدی روبروساخت: بدین منظور پژوهش حاضر با عنوان "آموزش مجازی در دوران کرونا،
فرصت ها و چالش ها" به روش کتابخانه ای گرد آوری شده است. دراین پژوهش پس از بررسی مجموعه
کتاب ها، مجلات و مبانی نظری موجود به بررسی اهمیت آموزش مجازی دردوران کرونا فرصت و
چالش های آموزش مجازی موردبحث قرارگرفته و در پایان نیز چندین راهکار برای حل چالش ها ارائه شده
است. در مجموع بررسیهای انجام شده می توان گفت که آموزش مجازی در ایران به دلیل آن که تا قبل
از بحران کرونا به صورت جدی دنبال نشده بود و زیر ساختهای آن نیز فراهم نبود. در طراحی و اجرا با
چالش های اساسی روبرو شده است که موفقیت آن را کمرنگ می کند. از سویی دیگر، بحران کرونا
میتواند فرصتی برای شناسایی ضعف ها کمبودها و نقص های زیر ساختی در این زمینه و نمایان ساختن
عدم توازن در توزیع زیر ساختهای مورد نیاز در بخش اینترنت و شبکه های تلوزیونی به خصوص در
مناطق دور از دسترس و محروم و شناسایی این کمبودها و تلاش در جهت برطرف کردن آنها باشد و این
به مثابه رشد و تعالی در این زمینه و جنبه مثبت شرایط به وجود آمده و خود نقطه آغازی برای تداوم و
ارتقاء کیفیت بحث آموزش مجازی در آینده است.
خلاصه ماشینی:
با تعطيلي دانشگاه ها و مراکز آموزشي در پي شيوع بيماري کرونا در ايران از اوايل اسفندماه سال گذشته ، آموزش هاي مجازي اهميت دوچنداني در سراسرجهان پيداکرده و وارد عرصه آموزش هاي رسمي مدارس و دانشگاه ها و جايگزين تدريس و تحصيل دانشگاهي شد، اما با وجود ١٢٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پانزدهم ، پاييز ١٣٩٩ * * * * * همه فرصت هايي که در عرصه تعليم و تربيت ايجادکرد، معلمان ، اساتيد، اوليا و دانش آموزان را با چالش هايي جدي روبروساخت : بدين منظور پژوهش حاضر با عنوان "آموزش مجازي در دوران کرونا، فرصت ها و چالشها" به روش کتابخانه اي گرد آوري شده است .
با در نظر گرفتن موارد فوق و اهميت آنها و تحقيقاتي که تا کنون در خصوص استفاده از فناوري اطلاعات انجام گرفته بسيار محدود است و از سويي ديگر با توجه به گستردگي کشور ما که به تعداد کل جمعيت برخي از کشورهاي جهان ، دانش آموز و جمعيت جوان دارد از يکسو، پتانسيل هاي آموزش مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطاات در پاسخ به چالش هاي فعلي و آتي از سوي ديگر و مهمتر از همه ساعت و تنوع بالاي آموزش ها در مدارس و لزوم و اهميت استفاده از آموزشهاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات براي بخش بزرگي از آموزشها دردوران کرونا براي جلوگيري از شيوع هرچه بيشتر اين ويروس ، پژوهشگر برآن شد تا به منظور روشن نمودن فرصت ها و چالشهاي احتمالي مرتبط با آموزش مبتني بر آموزش مجازي مطالعه اي را تحت عنوان "آموزش مجازي در دوران کرونا، فرصت ها و چالشها" مورد بررسي قرار دهد.