چکیده:
فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود.
این مقاله بهدنبال پاسخ به این سؤال است که فرهنگ در سازمانهای ایران شامل چه شاخصها، ارزشها و یا متغیرهایی میباشد. بهعبارت دیگر چه شاخصهایی تبیین کننده فرهنگ سازمانی در ایران میباشد؟ هدف این مقاله آن است که پس از احصای شاخصهای فرهنگ سازمانی از طریق بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، آنها را خلاصه و از بین آنها عواملی را که به بهترین وجه توصیف و تبیین کننده فرهنگ سازمانی در کشور ایران میباشند، شناسایی و طبقهبندی نماید.
برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش و طبقهبندی شاخصها در چند عامل از نمونهای، 96 نفری متشکل از صاحبنظران و استادان که در کشور ایران در ارتباط با موضوع فرهنگ سازمانی مطالعه و پژوهش نمودهاند، استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات حاکی از آن است که تعلق (هویت) سازمانی، خلاقیت فردی، انسجام(یکپارچگی)، مسئولیتپذیری، الگوی ارتباطات و فاصله قدرت از عوامل تبیینکننده فرهنگ سازمانی در ایران بوده و مهمترین عامل تبیین کننده، تعلق(هویت) سازمانی میباشد.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و طبقه بندي شاخص هاي فرهنگ سازماني در ايران با استفاده از تحليل عاملي (عبدالمنافي، سعيد) ١، (غلامي کرين ، محمود)٢، (صادقي، امير)*٣، (زراعتي، محسن )٤ ١- دکتري مديريت بازرگاني، استاديار دانشگاه پيام نور ٢- دکتري مديريت بازرگاني، عضو هيأت علمي دانشگاه هوايي شهيد ستاري ٣- دانشجوي دکتري مديريت بازرگاني، عضو هيأت علمي دانشگاه هوايي شهيد ستاري ٤- کارشناسي ارشد علوم تربيتي، مدرس دانشگاه هوايي شهيد ستاري (دريافت مقاله : ١٣٩٠/١١/٢٦ تاريخ پذيرش: ١٣٩١/٠١/١٦) چکيده فرهنگ سازماني سيستمي از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به يک سازمان دارند و همين ويژگي موجب تفکيک دو سازمان از يکديگر ميشود.
آنچه از بررسي و مطالعه تحقيقات و يافته ها بر ميآيد، بيانگر تأثير فرهنگ سازماني بر نحوه رفتار کارکنان ميباشد به گونه اي که امروزه سازمانهايي که اعتقادات، باورها و ارزشهاي کليدي را در سازمان توسعه داده اند داراي فرهنگ قويتر بوده و رضايت در اين سازمانها بيشتر، ترک خدمت و نقل و انتقالات کمتر است ، افراد به شغل خود علاقه دارند و آن را به نحو مطلوب انجام ميدهند.
لذا در اين مقاله سعي مي - شود شاخص هاي مذکور را که از طريق بررسي ادبيات و پيشينه موضوع احصاء شده اند ساده، خلاصه و تحليل نموده و از بين آنها عواملي را که به بهترين وجه توصيف و تبيين کننده فرهنگ سازماني در کشور ايران ميباشند، شناسايي گردند.
پی نوشت ها ١- Tyler ٢- Putnam ٣- Gupta & Govindarajan ٤- Cameron & Quinn ٥- O’Reilly III, Chatman & Caldwell ٦- Ouchi & Jeage منابع و مراجع [١] ابزري، مهدي و دلوي، محمدرضا، "مديريت فرهنگ سازماني (مفاهيم ، الگوها، تغيير) با رويکرد تعالي گرا"، اصفهان، انتشارات قاصد سحر، ١٣٨٥.