چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی میپردازد. سؤال اساسی تحقیق عبارت است از اینکه آیا سطح بالای مؤلفههای فرهنگ سازمانی مورد استفاده در پژوهش حاضر به سطح بالای بهرهوری نیروی انسانی منتهی میشود. جامعه آماری پژوهش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده به تعیین نمونه پرداخته شد. روش گردآوری دادهها پرسشنامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شده است. نتایج حاصله، حاکی از وجود رابطه معنیدار بین همه مؤلفههای فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی است. در پایان با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاداتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
برخي از آنها شامل موارد زير است ؛ بولز در زمينه تأثير فرهنگ سازماني بر موفقيت دانش آموزان در ورود بـه دانشـگاه، هلمـز و استرن در زمينه شناخت عوامل تأثيرگذار بر ادراک کارکنان نسـبت بـه فرهنـگ سـازماني حـاکم بـر سازمان، پاتريک در زمينه بررسي ارتباط رهبري تحولي و فرهنگ سازماني سازنده در سازمان، اونيـل در زمينه استفاده از فرهنگ و ساختار سازماني به منظور هدايت رفتار استراتژيک کارکنان، استراسـر و همکاران در زمينه تأثير فرهنگ بيمارستاني بر توانبخشي تحقيق و توسعه ، گيفورد در زمينه ارتبـاط بين فرهنگ بخش هاي مختلف بيمارستان و پرستاران شاغل در بخش هـا، زاهـدي در زمينـه ارتبـاط فرهنگ سازماني و کارايي در شرکت هاي بيمه ، تاجيک در زمينه بررسي فرهنگ سازماني و تـأثير آن بر اثربخشي سازمان، دارابي در زمينه بررسـي و تعيـين فرهنـگ سـازماني دانشـگاه تربيـت مـدرس، ابراهيمي در زمينه فرهنگ سازماني و رابطه آن با بهرهوري کارکنان در مورد بانـک صـنعت و معـدن، فرجي در زمينه بررسي رابطه بـين فرهنـگ سـازماني و وجـدان کـاري کارکنـان شـرکت مخـابرات، محسن بيگي در زمينه بررسي فرهنگ سازماني از ديدگاه کارکنان بيمارسـتان آموزشـي، محمـدي در زمينه فرهنگ سازماني با انگيزش شغلي کارکنان سازمان آمـوزش و پـرورش، زارع در زمينـه ارتبـاط فرهنگ سازماني با حفظ و مراقبت نيروي انساني متخصص ، غلامي در زمينه بررسي فرهنگ سازماني در انگيزش شغلي و فرسودگي شغلي مشاوران و دانايي در زمينه بررسي رابطه بين فرهنـگ سـازماني و سبک تصميم گيري (اثربخش ) و ارائه يک الگوي بهينه [١٧].
فرضيه هاي تحقيق : فرضيه اصلي : بين فرهنگ سازماني و بهرهوري منابع انساني شرکت ملي پخش فرآوردههـاي نفتـي ايران رابطه معناداري وجود دارد.