چکیده:
با توجه به جایگاه آموزش در بین نیروهای نظامی کشور و نقش آن در توانمندسازی روانشناختی کارکنان، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزشهای دوره مقدماتی رستهای بر توانمندی روانشناختی دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه شهید ستاری انجام گردید. این مطالعه بهصورت تجربی روی 74 نفر از دانشجویان رشته مدیریت ورودی سال 1387 دانشگاه شهید ستاری انجام شد. دادهها بهصورت پیشآزمون و پسآزمون بر اساس پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا اقتباس گردید. توانمندسازی روانشناختی بر اساس 5 مولفه شایستگی، موثر بودن، معنیدار بودن، اعتماد و خودمختاری اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمون مقایسه زوجی (تی استودنت) و با نرم افزار Spss18 تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزشهای دوره مقدماتی رستهای با معناداری قابل قبول بر توانمندسازی روانشناختی دانشجویان تاثیرگذار است و لذا فرضیه اصلی و چهار مورد از فرضیههای فرعی مرتبط با مولفههای احساس شایستگی، موثر بودن، معنیدار بودن شغل و خود مختاری به غیر از مولفه اعتماد تایید شد. در پایان بر اساس یافتههای تحقیق، پیشنهاداتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزشهاي دوره مقـدماتي رسـته اي بـا معنـاداري قابـل قبـول بـر توانمندسازي روانشناختي دانشجويان تاثيرگذار است و لذا فرضيه اصلي و چهار مورد از فرضيه هاي فرعي مرتبط با مولفه هاي احساس شايستگي، موثر بودن، معنيدار بودن شغل و خود مختاري به غير از مولفـه اعتماد تاييد شد.
پژوهش هاي مختلفي در مورد تأثير آموزش بر توانمندسازي روانشناختي انجام شده است از آن جمله در تحقيق ناصر ناستيزايي و همکاران بررسي مقياسهاي تأثير دورههاي آموزشي کوتاهمدت حضوري و غيرحضوري بر توانمندسازي روانشناختي کارکنان به صورت شبه آزمايشي روي ٦٠ نفر از مديران و معاونان مقاطع مختلف تحصيلي در دوره ٣ روزه رهبري آموزشي در اسفند ماه ١٣٨٨ بر مبناي ٥ بعد احساس شايستگي، معناداري، خودکارآمدي، تأثير اعتماد و خودمختاري انجام شد.
با توجه به اينکه عدم معنيداري حاصله (در سطح ٥ درصد) ٠/٠٠٠ است ، بنابراين فرض H٠ رد ميشود، يعني ما شاهد اختلاف معنيداري ميان احساس موثر بودن دانشجويان قبل و بعد از اجراي آموزشهاي دوره مقدماتي رسته اي هستيم .
با توجه به اينکه عدم معنيداري حاصله (در سطح ٥ درصد) ٠/٠٠٠ است ، بنابراين فرض H٠ رد ميشود، يعني ما شاهد اختلاف معنيداري ميان احساس معنيدار بودن شغل دانشجويان قبل و بعد از اجراي آموزشهاي دوره مقدماتي رسته اي هستيم .
و در نهايت در مورد فرضيه اصلي تحقيق ؛ با توجه به اينکه عدم معنيداري حاصله (در سطح ٥ درصد) ٠/٠٠٠ است ، بنابراين فرضH٠ رد ميشود، يعني ما شاهد اختلاف معنيداري ميان توانمندي روانشناختي دانشجويان قبل و بعد از اجراي آموزشهاي دوره مقدماتي رسته اي هستيم .