چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه ویژگیهای سازمان یادگیرنده و اثربخشی کارکنان در وزارت کار و امور اجتماعی «قبل از ادغام با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی «است. جامعه آماری تحقیق کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی قبل از ادغام با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی میباشد که در زمان اجرای تحقیق 663 نفر بودند که با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای ٢۴٣ نفری انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته است. اعتبار آن از نظر اساتید مدیریت، خبرگان و صاحبنظران و مدیران و کارشناسان متخصص تایید گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ بر اساس نتایج حاصله، ۴فرضیه تأیید و یک فرضیه رد شد. این نتیجه حاکی از وجود رابطه معنادار بین مهارتهای شخصی، آرمان مشترک، تفکر سیستمی و الگوهای ذهنی کارکنان با اثربخشی آنان است. آزمون فرضیه اصلی تحقیق نیز وجود رابطه بین ویژگیهای سازمان یادگیرنده و اثربخشی کارکنان در سازمان یاد شده را مورد تأیید قرار داد. در پایان، پیشنهاداتی درباره برنامههایی برای افزایش سطح اثربخشی کارکنان بهمنظور ترویج مفاهیم سازمان یادگیرنده و تقویت فرهنگ حمایت از آن ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
اين نتيجه حاکي از وجود رابطه معنادار بين مهارتهاي شخصي، آرمان مشترک، تفکر سيستمي و الگوهاي ذهني کارکنان با اثربخشي آنان است .
وزارت کار و امور اجتماعي، با افزايش سطوح رقابت در محيط هاي کار، هزينه هاي بالاي منابع انساني، تغيير شغل ها و پست هاي سازماني، کمبود نيروي متخصص ، بازنشستگي کارکنان با تجربه ، تحولات فناوري و وجود خردهفرهنگ متعدد، به طور فعالانه اي متقاعد شده است که از دانش و تخصص نهفته سازمان استفاده موثر بنمايد و همواره به عنوان يک سازمان يادگيرنده باشد.
هدف اين تحقيق ، بررسي چگونگي تأثير ويژگيهاي سازمان يادگيرنده بر اثربخشي کارکنان ستادي وزارت کار و امور اجتماعي است .
اگر چه تعاريف متفاوتي از سازمان يادگيرنده ارائه شده است ، ولي تمامي آنها بر نکاتي چون افزايش فرصت و ظرفيت يادگيري در سراسر سازمان، تحولگرايي، تطبيق سريع با تغييرات محيطي، استفاده از قدرت، خلاقيت و تقويت و توسعه دانش و بينش کارکنان تاکيد دارند[١٦].
ب) فرضيه هاي فرعي پژوهش : فرضيه اصلي اين تحقيق رابطه بين ويژگيهاي سازمان يادگيرنده و اثربخشي کارکنان را آزمون ميکند.
٥- بحث و بررسي همانطور که در قسمت هاي پيش توضيح داده شد، هدف اين مقاله بررسي رابطه ويژگيهاي سازمان يادگيرنده و اثربخشي کارکنان در وزارت کار و امور اجتماعي است .
در فرضيه اصلي بيان شد که بين ويژگيهاي سازمان يادگيرنده و اثربخشي کارکنان وزارت کار و امور اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه اصلي تحقيق در پي يافتن رابطه معنادار بين ويژگيهاي سازمان يادگيرنده و اثربخشي کارکنان در وزارت کار و امور اجتماعي بود.
ضريب مسير براي تأثير قابليت شخصي بر اثربخشي کارکنان برابر ٠/١٥٩ شده است که اين آماره در سطح اطمينان ٩٩درصد (٤١٦٥=t-value) معنادار و مثبت ميباشد.