چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با بهبود عملکرد دبیران مدارس راهنمایی پسرانه اداره آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز انجام شد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق 148 نفر از کارکنان مدارس راهنمایی پسرانه بود که تعداد 108 نفر از آنها بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری تحولآفرین کاری بارنت و همچنین برای سنجش بهبود عملکرد، از نمودار عملکرد سالانه مدارس استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون اسمیرنوف و کولموگروف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از وجود رابطهای معنادار بین رهبری تحولآفرین و بهبود عملکرد است. بر این اساس، مدیران برای بهبود عملکرد معلمان از طریق رهبری تحولآفرین، باید برای معلمان الگوی نقش باشند، چشماندازی روشن را برای آنها تدوین نمایند، به آنها کمک کنند مفروضات فعلی را زیر سئوال ببرند و به تکتک آنها توجه نمایند.
خلاصه ماشینی:
کاظم ) 3 ١- استاديار دانشگاه شهيد چمران، اهواز، ايران ٢- کارشناس ارشد مديريت ، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شوشتر، ايران ٣- مربي گروه مديريت دولتي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري، تهران، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩١/١٠/٠٥- تاريخ پذيرش: ١٣٩٢/٠٢/٠١) چکيده تحقيق حاضر با هدف بررسي رابطه رهبري تحول آفرین با بهبود عملکرد دبيران مدارس راهنمايي پسرانه اداره آموزش و پرورش ناحيه يک اهواز انجام شد.
بر اين اساس، در پژوهش حاضر به بررسي رابطه رهبري تحول آفرین مديران و بهبود عملکرد آموزشدهندهها پرداخته ميشود.
بارنت ١ (٢٠٠٣) در تحقيقي با عنوان بررسي تأثير سبک رهبري تحول آفرین مدير مدرسه بر انتخاب محيط يادگيري مدرسه و انتخاب پيامدهاي معلم در مدارس متوسطه در نيوساوت ولز بيان از تجزيه و تحليل مدلسازي چندسطحي براي کشف رابطه بين رهبري، رفتارها، عوامل يادگيري محيط مدرسه و نتايج پيامدهاي معلم استفاده نمود.
نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که بين سبک رهبري تحول آفرین و بهبود عملکرد کارکنان رابطه مثبتي وجود دارد.
در پژوهش حاضر از آزمون کولموگروف و اسميرنوف، براي سنجش نرمال بودن توزيع دادهها و از آزمون ضريب همبستگي پيرسون براي سنجش ارتباط بين مؤلفه هاي رهبري تحول آفرین مديران و بهبود عملکرد دبيران استفاده شده است .
براي تعيين رابطه بين سبک رهبري تحول آفرین مديران مدارس راهنمايي پسرانه با بهبود عملکرد دبير (آموزش دهنده) از همبستگي پيرسون استفاده گرديد.
٦- پينوشت ها ١- Barnett ٢- Daren ٣- Riaz ٤- Geijsel ٥- Pillai ٦- Yu ٧- Idealized Influence ٨- Inspirational Motivation ٩- Intellectual Stimulation ١٠- Individual Consideration ٧- منابع [١]پرداختچي، م.