چکیده:
در عصر داناییمحوری، مدیریت دانش به مهمترین وظیفه سازمانهایی تبدیل شده که به دنبال استفاده بهینه از این سرمایه ارزشمند و ناملموساند. اجرای موفقیتآمیز پروژههای مدیریت دانش در سازمان به ایجاد زمینهها و پیشنیازهایی مناسب و تقویتکننده نیاز دارد. ماهیت انسانمحور فرایند مدیریت دانش باعث شده توانمندی و مشارکت فعالانه و مشتاقانه کارکنان به یکی از پیشنیازهای اساسی انجام موثر این فرایند تبدیل شود. از سوی دیگر، در سازمانهای خدماتی مانند بانکها عامل انسانی در چگونگی ارائه خدمت و اجرای طرحهای بهبود کیفیت خدمات مانند مدیریت دانش نقش بسیار تعیینکنندهای دارد. از این رو بازاریابی داخلی به یکی از اولویتهای سازمانهای پیشرو برای تامین رضایت و رشد مشتریان داخلی سازمان (یعنی کارکنان) تبدیل شده است. از این رو در این پژوهش نقش و تاثیر بازاریابی داخلی در تسهیل اقدات مدیریت دانش در سازمان تشریح و بررسی میشود که ابعاد این نوع بازاریابی چگونه میتوانند انجام اقدامات مدیریت دانش را در سازمان تسهیل کنند. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل 1958 نفر مدیران و کارشناسان بانک اقتصاد نوین در شهر تهران است که با نمونهگیری تصادفی انجام شده 322 نفر آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بازاریابی داخلی و همه ابعاد آن تاثیر قابل توجهی بر تسهیل اقدامات مدیریت دانش در سازمان دارند. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، هـدف بازاريـابي داخلـي ايجـاد اطمينـان از رضـايتمندي کارکنـان 1 -Knowledge Management Enablers 2 -Infrastructure 3 -Perquisite 4 -Context 5 -Influencing Factors 6 -Readiness سازمان و در نتيجه تلاش براي توسعه کيفيت محصولات و خدمات به منظور دسـتيابي بـه رضـايت مشتريان خارجي سازمان است .
ارتباط ميان مديريت دانش و بازاريابي داخلي به هدف مشترک آن ها مربوط مي شود؛ يکي از اهداف اساسي هر دو اين مقوله ها ارتقاي عملکرد سازماني از راه بهبود کيفيت محصـولات اسـت کـه خـود عاملي کليدي براي تضمين بقا و سودآوري سازمان به شمار مي رود.
مدل مفهومي پژوهش ارتباط ميان مديريت دانش و بازاريابي داخلي به هدف مشترک آن ها مربوط مي شود؛ يکي از اهداف اساسي هر دو اين مقوله ها ارتقاي عملکرد سازماني از راه بهبود کيفيت محصولات است که خود عاملي کليدي براي تضمين بقا و سودآوري سازمان به شمار مي رود.
بر اين اساس فرضيه هاي پژوهش به شرح زير ارائه شده است : فرضيه اصلي: بازاريابي داخلي بر تسهيل اقدامات مديريت دانش تأثيري مثبـت و معنـادار دارد.
"Total Quality Management and Internal Customers: Measuring Internal Service Quality," Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 4.
H. Money (1995),Internal Marketing: Concepts, Measurement, and Application, Journal of Marketing Management,Vol. 11,pp.
, (1987)," Using internal marketing to create a new culture: the case of Ericsson quality", Journal of Business and Industrial Marketing, Vol. 2, pp.
J. (1995); "A model of internal marketing for building and sustaining a competitive service Advantage", Journal of Marketing Management, Vol. 11, pp.