چکیده:
تحقیق حاضر با عنوان تاثیر تسهیم دانش بر کارآفرینی سازمانی با مطالعه نقش تعدیلکننده اخلاق کاری در موسسه اعتباری توسعه میباشد. در مراحل اولیه، ادبیات نظری و مطالعات و تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و فصل ادبیات تحقیق با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، نگاشته شد. سپس به منظور اندازهگیری متغیرهای تحقیق از روش میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. سپس پرسشنامهها در بین افراد نمونه آماری تحقیق که شامل 210 نفر از کارکنان حوزههای مختلف سازمان بودهاند، توزیع گردید. در بررسی فرضیه اصلی تحقیق مشخص گردید که متغیر تعدیل کننده اخلاق کاری نیز وارد مدل گردید. این متغیر را میتوان تعدیل کننده رابطه میان دو متغیر کارآفرینی سازمانی و تسهیم دانش در این سازمان درنظر گرفت. به گونهای که میزان همبستگی بین متغیرهای فوق 0. 895 در مدل دوم میباشد و در سطح بالایی میباشد. همچنین ضریب تعیین بیانگر این است که 0. 8 درصد از تغییرات متغیر وابسته مولفه کارآفرینی سازمانی توسط متغیر مستقل تسهیم دانش پوشش داده میشود.
خلاصه ماشینی:
همچنين ضريب تعيين بيانگر اين است که ٠,٨ درصد از تغييرات متغير وابسته مؤلفه کارآفريني سازماني توسط متغير مستقل تسهيم دانش پوشش داده مي شود.
تسـهيم دانـش بـه عنـوان يک فعاليت پيچيده ولي ارزش آفرين ، بنياد و پايه بسياري از استراتژي هاي مديريت دانش سـازمان هـا مي باشد، لذا لازم است به همان ميزان که اين موضوع در موفقيت سازمان براي مزيـت رقـابتي مـوثر است به شناخت و حذف و يا محدود کردن موانع آن در جهت ايجاد زمينه مناسب تر براي تسهيم دانش اقدام نمود (ريگ ١، ٢٠٠٥).
يکي از شيوه هاي اندازه گيري مديريت دانش ، توسط ميزان تسهيم دانش (شامل دانـش آشکار و ضمني) است که در سازمان ها انجام مي شود.
فروکوستا ١(٢٠١٦) در تحقيقي بـا عنـوان «هنجارهـاي اجتمـاعي اخـلاق کـاري و پـاداش در سازمان » مدلي در اين خصوص ارائه مي دهد که رابطه ميان انتشار اخلاق کاري (هنجارهاي اجتمـاعي محيط کار) در يک جامعه مشخص و انتخاب مشوق هايي براي کارکنـان توسـط شـرکت هـا را نشـان مي دهد.
در واقع نتايج تحقيـق نشـان مـي دهـد در سازمان هاي برابر، سازماني که در آن اخلاق کاري رعايت مي گردد به نظر مي رسد که کارکنان تمايـل بيشتري در سخت کوشي بيشتر در اين سازمان ها به دليل محيط مناسب به وجود آمـده از خـود نشـان مي دهند.
همچنين با توجه به اينکه نتايج حاکي از وجود رابطه ميان تسهيم دانش و اخـلاق کـاري نيـز مي باشد را مي توان به ميزان اهميت اخلاق سازماني اين موسسه نسبت داد.