چکیده:
کارآفرینی و نوآوری اساس و بسترساز تغییر و تحول و دگرگونی است. سازمانها از طریق قابلیت یادگیری بازار میتوانند نیازها و خواستههای مشتریان خود را شناسایی کنند و بر اساس آن به کارآفرینی سازمانی و نوآوری در محصولات خود میپردازند؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین قابلیت یادگیری بازار با کارآفرینی سازمانی و نوآوری سازمانی است. روششناسی پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 100 نفر از مدیران شرکتهای سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین قابلیت یادگیری بازار و کارآفرینی سازمانی و نوآوری سازمانی رابطه معنادار و خطی وجود دارد. همچنین بین کارآفرینی سازمانی و نوآوری سازمانی نیز رابطه خطی و معنادار مشاهده شده است.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش حاکي از آن است که بين قابليت يادگيري بازار و کارآفريني سازماني و نوآوري سازماني رابطه معنادار و خطي وجود دارد.
با توجه به اهميت ايجاد محصولات جديد و نوآورانه در دنياي رقابتي امـروز و ارتبـاط تنگاتنـگ آن بـا قابليت يادگيري بازار به عنوان قابليت متمايز سازمان هاي بازار راهبر و همچنين اهميـت گـرايش هـاي کارآفرينانه بر نوآوري در اين مقاله ، به بررسي رابطه قابليت يـادگيري بـازار١ و کـارآفريني سـازماني و 2 نوآوري سازماني ٣ مي پردازيم .
به طور کلي ادبيات پژوهش در اين زمينه نشان دهنده اهميـت فراوان ارزيابي گسترده ابعاد نوآوري سازماني و کسب مزيت رقـابتي اسـت از ايـن رو مقالـه حاضـر درصـدد بررسي نقش قابليت هاي يادگيري مبتني بر بازار در استراتژي رقابتي سازماني مبتني بر نوآوري است .
نتايج يافته هاي پژوهش نشان داد که بين دو متغير قابليت يادگيري بازار و مزيت رقابتي پايدار رابطه معنـاداري وجـود دارد.
نتـايج همچنـين نشان داده است که بين متغيرهاي قابليت بازاريابي و مزيـت رقـابتي پايـدار، قابليـت يـادگيري بـازار و نوآوري سازماني، قابليت بازاريابي و نوآوري سازماني، قابليت يادگيري بازار و قابليت بازاريابي، نـوآوري سازماني و مزيت رقابتي پايدار، رابطه معنادار و خطي وجود دارد.
به دليل اهميت نوآوري و کـارآفريني سـازماني، اين پژوهش به بررسي رابطه بين قابليت يادگيري بازار با نوآوري و کارآفريني سازماني پرداخته است .
يافته هاي پژوهش نشان داد که بـين قابليـت يـادگيري بـازار و کـارآفريني سـازماني و نـوآوري سازماني رابطه خطي وجود دارد.