چکیده:
تحقیق حاضر به تبیین جامعه شناختی رابطه بین الگوهای دینداری و متغیرهای جمعیتی با میزان رواداری اجتماعی بین قومیتهای ساکن در شهرستان کازرون پرداخته است. روش تحقیق از نوع پیمایشی، حجم نمونه آماری 389 نفر ونمونه گیری بر اساس روش خوشه ای چند مرحله ای بوده است. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته، برگرفته ازپرسشنامه دینداری کلارک واستاک و پرسشنامه رواداری اجتماعی برگرفته ازدیدگاه کینگ بوده است؛ ابزار تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار spss در دوسطح توصیفی و استنباطی بوده است. براساس یافته ها، میزان رواداری اجتماعی بین قومیتها یکسان است. همچنین میزان رواداری اجتماعی در بین افراد قومیتها با توجه به سطح در آمد، وضعیت شغلی و تأهل تفاوت معناداری ندارد، اما با توجه به سطوح سنی و سطح تحصیلات آزمودنی ها، با یکدیگر متفاوت است. با توجه به نتایج، رابطه معناداری بین دینداری با رواداری اجتماعی با(sig=0/001) وجود دارد، در میان مؤلفه های دینداری بیشترین میزان تأثیر بر رواداری اجتماعی مربوط به مؤلفه باور(اعتقادی) دینداری (Beta=17/8) می باشد؛همچنین مؤلفه های مناسکی با(Beta=15/7)، تجربی(احساسات وعواطف) با (Beta=16/8) و پیامدی(رفتاری) با (Beta=15/5) نوسانات موجود در رواداری اجتماعی بین قومیتها را تبیین نموده اند.
The present study has explained the sociological relationship between, at the first side, religious patterns and demographic variables and, at the other side, the degree of social tolerance among the ethnic groups living in kazerun. the research method is survey and the bulk of statistical sample is 389.and sampling is based on multistage of clustered method. data gathering tools and created questioners is derived from Klark& Estak piety questioners and social tolerance is made from King view.Data analysis instrument is SPSS and based on the obtained information the social tolerance is equal among the ethnical groups. also the social tolerance ratio among the ethnical groups based on the income levels ,occupational and marital positioning don’t have meaningful differentiation. according to age and educational levels are different from each other. based on the result thee is meaningful relationship between piety and social tolerance (sig=0.001).among the piety indicator the most effect of social tolerance isbelong to faithful aspects .(BET=-17.8).also ,this indicator( beta=15.7),empirical(emotional and spiritual) with(beta=16.8),behavioral( beta=15.5) has specified the existing fluctuation between ethnical groups
خلاصه ماشینی:
همچنین میزان رواداری اجتماعی در بین افراد قومیتها با توجه به سطح در آمد، وضعیت شغلی و تأهل، تفاوت معناداری ندارد، اما با توجه به سطوح سنی و سطح تحصیلات آزمودنیها، با یکدیگر متفاوت است.
بر اساس نظریه مناسک، افراد در غلیان ناشی از اعیاد و مراسم و جشنهای اجتماعی،از طریق اعمال مشترک و کردارهایی همانند پایکوبی و غریوکشی به هم نزدیک شده، نوعی همدلی پیدا میکنند و این امر سبب تعامل و پیوند میان آنها میشود (پنجهبند، ۱۳۸۵، ص ۴۴، بهنقل از کلانتری و حسینیزاده، ۱۳۹۴، ص ۲۹)؛ این تعامل و پیوند در نوبه خود میتواند عامل کاهش تنش اجتماعی، احساس همگرایی و رواداری اجتماعی تلقی گردد.
یافتههای پژوهش خصوصیات فردی و جمعی افراد مورد پژوهش جدول شماره 4: توصیف متغیرهای زمینهای {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شماره 5: آزمون تفاوت میانگین رواداری اجتماعی بر حسب جنسیت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که نتایج جدول نشان میدهد میزان t مشاهدهشده آزمودنیهای زن و مرد برابر ۱۴۶/۱ است که با توجه به درجه آزادی ۳۵۱ و سطح معناداری ۰۵/۰، معنادار نیست؛ در نتیجه فرض صفر رد نمیشود.
بر اساس نتایج بین بعد تجربی (احساسات وعواطف)دینی و رواداری اجتماعی با زیر مؤلفههای آن همبستگی معناداری در سطح 01/0 وجود دارد؛ بنابراین فرض فرض صفر رد میشود؛ با توجه به اینکه ضریب همبستگی 343/0 میباشد؛ این تأثیر نیز مثبت است.
(1388 AP), Typology of tolerance and its assessment among students of the faculties of social sciences, University of Tehran and Allameh Tabatabai.