چکیده:
آموزش و یادگیری، از دیر باز نقش اساسی در تداوم و بقای جوامع بشری ایفا کرده است. رشد و توسعه جوامع بشری بدون توجه به آن امکان پذیر نمیباشد. و به همین خاطر همه ساله سرمایههای هنگفتی صرف
آموزش و پرورش نسل نو خواسته هر کشوری میشود. هدف نهایی آموزش و پرورش از تعلیم مطالب
درسی عبارت است از اینکه توانایی فهمیدن و پیوند دانستنی ها و در نهایت درک قاعدهها و قانونها را
تسهیل نماید و استعدادهای درونی و طبیعی انسان شکوفا بشود. یادگیری در هر کاری که انسان انجام
میدهد نقش دارد هر وجهی از رفتار فرد به تجارب یادگیری او بستگی دارد. ویژگیهای روانی دیگر نظیر
گرایش ها،نظام ارزشها مهار تهاو... با امر یادگیری پیوند دارند. بنابراین یادگیری پدیده ایست تغییر در رفتار
را سبب میشود اما باید توجه داشت که یادگیری به طور مستقیم قابل مشاهده نبوده بلکه از طریق رفتار
استناط می شود.
خلاصه ماشینی:
واژههايکليدي: يادگيري، آموزش و پرورش، معلم يادگيري در آموزش و پرورش سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ مقدمه : در فرآيند يادگيري آموزش و پرورش، خيل عظيمي از دانش آموزان و فراگيراني است که در يک محيط کاملا باز تعامل دارند که علاوه بر عوامل مختلف اجتماعي مانند فرهنگ رسانه هاي گروهي، انگيزه هاي تحصيلي و عوامل مؤثر و مستقيم يادگيري نيز مثل معلم، کتابهاي درسي، وسايل کمک آموزشي و شيوههاي آموزشي نقش عمده اي در يادگيري بهتر ايفا مينمايند و بي شک اثر بخشي عوامل مؤثر در کلاس کيفيت برونداد و اندازه تغييرات حاصله در آن (دانش آموزان) تغيير خواهد داد، براي اينکه ميزان اثر بخشي عوامل آموزشي را بهتر بسنجيم مي بايستي در ابتدا رفتار و رويداد دانش آموزان را ارزيابي نموده و آموزش هاي جديد را بر مبناي پايه تحصيلي افراد ارائه نمائيم.
بشر اوليه زندگي بسيار ساده و توام با سختيها را تجربه نمود و به تدريج که زمان سپري گشت از وسايل موجود در طبيعت استفاده بهينه نمود تا اينکه در عصر حاضر از امکانات پيشرفته در زمينه هاي مختلف استفاده مي نمايد حال چرا انسان در اعصار و قرون گذشته نتوانسته است عتم و تکنولوژي و صنعت را به خدمت بگيرد؟ جواب ساده است براي اينکه ياد نگرفته بود و نمي دانست که چگونه به رفاه نسبي دست يابد از آن گذشته زمان و استفاده از تجربيت افراد فرهيخته اعصار و کار بست آنها موجب آسايش انسان گشته و فرهنگ و تمدن را بدست داده است و تغييرات سريع از ويژگيهاي بارز جوامع بشري تلقي ٣٥٠ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ ميگردد که همه اينها بدون يادگيري امري محال است.