چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی کیفیت ایفای وظایف آموزشی و ارتباط آن با اثربخشی سازمانی در وزارت
راه و شهرسازی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ستادی وزارت راه و شهرسازی به تعداد ۱۱5 نفر
بود. ابزار پژوهش در قالب: الف) مقیاس کیفیت ایفای وظایف آموزشی و ب) مقیاس اثربخشی سازمانی
تهیه شد که روایی محتوایی و روایی همگرایی و تحلیل گویه و همچنین پایایی آن با استفاده از روش
آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. ٩۸ نفر از مدیران با روش نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامهها
را تکمیل کردند. به طور کلی یافتههای پژوهش به شرح زیر است:
- از دیدگاه مدیران ستادی «کیفیت ایفای وظایف آموزشی» در سطحی متوسط قرار دارد.
- بین کیفیت ایفای وظایف آموزشی و اثربخشی سازمانی رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد.
همچنین بین هرایک از ابعاد کیفیت ایفای وظایف آموزشی با اثربخشی سازمانی رابطة مثبت و
معنیداری وجود دارد.
- نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین ابعاد کیفیت ایفای وظایف آموزشی» ابعاد برنامهریزی»
ارزشیابی و سیاستگذاری پیشبینیکننده معنیداری برای اثربخشی سازمانی هستند.
خلاصه ماشینی:
کمبل (١٩٩٧)، در بازبيني خود از مطالعات صورت گرفته پيرامون اثربخشي سازماني، اظهار داشت که معيارهاي ارزيابي اثربخشي سازماني بايد به گونه اي ايجاد شود که بتوان آنها را به منظور مقايسه سازمان ها، سنجش تأثير تلاش هاي صورت گرفته در جهت توسعه سازماني و تعيين ويژگي هايي از سازمان که به طور معني داري با اثربخشي سازماني به عنوان يک مفهوم بنيادي، مرتبط هستند به کار گرفت ؛ از جمله اين معيارها مي توان به معيار، اثربخشي کلي، کارايي، کيفيت ، رشد، انگيزش ، کنترل ، انعطاف پذيري و سازگاري، مهارت هاي وظيفه مديريت ، ارتباطات و مديريت اطلاعات ، مشارکت و تقسيم قدرت ، پيشرفت ، بهره وري، سود، ميزان غيبت ، رضايت شغلي، روحيه ، تضاد، تعيين هدف و برنامه ريزي، مهارت هاي بين فردي مديريتي، آمادگي، کاربرد منابع محيطي، ارزش منابع انساني، آموزش و توسعه ، اشاره کرد [٨، ٢٩].
در پژوهشي کـه ونـگ (١٩٩٨)، بـا عنـوان ارزيـابي برنامـه هـاي آموزشي کارکنان در هنگ کنگ انجام داده است ، به اين نتيجه رسيد که فرآيند برنامه ريزي آموزشي (نيازسـنجي، طراحـي و تـدوين برنامـه هـاي آموزشـي )، مـديريت اجرايـي و ارزشيابي آموزش کيفيت و اثربخشي لازم را نـدارد و در ايـن ميـان ، ارزشـيابي آموزشـي نسبت به ساير فعاليت هاي آموزشي کارکنان کيفيت پايين تري دارد[٥١].
Computer-based simulations as learning tools: changing student mental models of real-world dynamical systems.
Systemic Thinking: A framework for Research into Complex Psychosocial Problems.
Integrating systems thinking and simulation into the eighth grade science curriculum.
Teaching system dynamics and systems thinking in Austria and Germany.
Bathtub dynamics: Initial results of a systems thinking inventory.