چکیده:
تغیــیر در یــکی از مجتمع های آموزشی غیردولتی شهر تهران انجام گرفته است . مدرسۀ یادگیرنده که از مفهوم سازمان یادگیرنده برگرفته شده است ، بر مبنای تعریف باون و همکاران ، در دو بعد شش مولفهای و آمــادگی بــرای تغــییر نیز با استفاده از مفـهوم بیان شده از جانب دانهام و همکاران در سه بعد تعریف می شود. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش ، عبارت است از: دو پرسشنامۀ SSP-LO (نیمرخ موفقیت مدارس به عنوان سازمان یادگیرنده ) باون و همکاران [٦] و آمادگی برای تغییر دانهام [٧] که پایایی آن ها با شاخص آلفای کرونباخ به ترتیب ٠/٩٤ و ٠/٨٧ محاسبه شده است . برای آزمودن فرضیه های پژوهش ، افزون بر آمار توصیفی، از آزمون پارامتری t تک گروهی و همبستگی پیرسون استفاده شده است . نتایج پژوهش نشان می دهـد کــه : ١) بین ابعاد مدرسۀ یادگیرنده و آمادگی برای تغییر، رابطۀ معنی داری وجود دارد؛ ٢) رابطۀ معنی داری بین بعد اقدامات مدرسۀ یادگیرنده و آمادگی برای تغییر وجود دارد؛ ٣) بین بعد احساسات مدرسۀ یادگیرنده و آمادگی برای تغییر رابطۀ معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي اندازه گيري در اين پژوهش ، عبارت است از: دو پرسشنامۀ SSP-LO (نيمرخ موفقيت مدارس به عنوان سازمان يادگيرنده ) باون و همکاران [٦] و آمادگي براي تغيير دانهام [٧] که پايايي آن ها با شاخص آلفاي کرونباخ به ترتيب ٠/٩٤ و ٠/٨٧ محاسبه شده است .
باون و همکاران معتقدند، مدرسه اي يادگيرنده است که درآن دو ُبعد اقدامات و احساسات وجود داشته باشد که هر يک از اين ابعاد شش مؤلفه دارد و در آن از ديد همۀ کارکنان براي بررسي سازمان توجه مي شود.
اين مطالعه از جمله پژوهش هاي انجام شده در زمينۀ وجود ارتباط ميان سازة مدرسه (سازمان ) يادگيرنده و آمادگي براي تغيير است .
همچنين ، اين پژوهش از نظر روش توصيفي و از نوع همبستگي است ؛ زيرا به بررسي رابطۀ بين ابعاد مدرسۀ يادگيرنده و آمادگي براي تغيير مي پردازد.
ميزان آمادگي براي تغيير کارکنان اين مدارس ، با استفاده از پرسش نامه ١٨ سؤالي اندازه گيري و مورد بررسي قرار گرفته است که دانهام و همکارانش [٧] طراحي کرده اند و محققان ديگر آن را به کار برده اند [١٦].
بحث و نتيجه گيري همان گونه که پيشتر گفته شد، هدف اين مطالعه ، بررسي رابطۀ ميان ابعاد مدرسه يادگيرنده و آمادگي سازماني براي تغيير از جانب کارکنان است .
(2008), Examined the relationship between leadership styles and transformative approach to interaction- oriented and organizational change from the perspective of the staff employees of the Fars Education, Master's thesis, University of Shiraz.
(2005), Explaining the link between learning capability and organizational change, PhD Thesis, Tehran University, School of Management.