چکیده:
اغلب کارآفرینان برای توسعه کارآفرینی و ایجاد ارزش، چند گام مهم از جمله کشف و ارزیابی فرصتها، پیشبینی درآمد و سرمایه مورد نیاز را در نظر میگیرند، اما بسته به نوع فرصت و ارزش مورد انتظار این مراحل میتوانند بسیار پیچیده و همراه با عدم قطعیت باشد. هدف پژوهش حاضر، ارائه یک الگوی فراگیر و کارآمد برای توسعه فرایند کارآفرینی است که منجر به ایجاد ارزش برای همه بازیگران اکوسیستم کارآفرینی شود. این پژوهش از نظر هدف در گروه تحقیقات توسعهای با رویکرد آمیخته متوالی و از نظر گردآوری داده، تحقیق فراترکیب در بخش کیفی و تحقیق پیمایشی در بخش کمی میباشد. در بخش کیفی با استفاده از تحلیل فراترکیب و تحلیل تم، مراحل و فعالیتهای موثر در فرایند کارآفرینی مورد شناسایی قرار گرفت. یافته این بخش، الگوی اولیه پژوهش شامل 60 تم و 12 مقوله میباشد در بخش کمی برای تعیین روابط متغیرهای مدل، از معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است؛ با توجه به روش گردآوری داده پیمابشی، دادههای تحلیل از طریق پرسشنامه و نظرات 180 نفر از مدیران و کارشناسان پارک فناوری سجاد تهیه شد. همچنین با استفاده از مدلسازی ساختاری الگوی پژوهش سطحبندی شد. نهایتا متغیرهای الگو از طریق فرایند تحلیل شبکه مورد ارزیابی قرار گرفت و ضریب اهمیت آنها در ایجاد ارزش در اکوسیستم کارآفرینی یا شبکه ارزش محاسبه شد.
Most entrepreneurs consider several important steps to develop entrepreneurship and value creation, including discovering and evaluating opportunities, anticipating the required capital and income But depending on type and value of opportunity the expectation of these steps can be complex, and uncertain. The aim of this study is to provide a comprehensive and efficient model for the development of the entrepreneurial process that will create value for all actors in the entrepreneurial ecosystem. For this purpose, using meta-analysis and theme analysis, the effective steps and activities in the entrepreneurial process were identified. The output of this systematic analysis is 60 themes and 12 categories, based on which the initial model of research was drawn at the level of entrepreneurship steps and activities. To determine the relationships of the model variables structural equations and confirmatory factor analysis were used ; Analysis data were prepared based on a questionnaire with 60 items and were prepared by 180 managers and experts of Sajjad Park (Tehran and Mashhad).In the next step, the research model was extracted using interpretive structural modeling (ISM). Finally, the model variables were evaluated through analytical network analysis process ANP and their importance coefficient in value creation in the entrepreneurial ecosystem or value network was calculated.
خلاصه ماشینی:
یافته این بخش ، الگوی اولیه پژوهش شامل ٦٠ تم و ١٢ مقوله میباشد در بخش کمی برای تعیین روابط متغیرهای مدل ، از معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است ؛ با توجه به روش گردآوری داده پیمابشی، داده های تحلیل از طریق پرسشنامه و نظرات ١٨٠ نفر از مدیران و کارشناسان پارک فناوری سجاد تهیه شد.
ورودی ISM متغیرهای پنهان تایید شـــده از تحلیل عاملی بود پس از تعیین ســطوح الگو، وزن یا ضــریب اهمیت متغیرهای اثرگذار در الگو (شــبکه ایجاد ارزش مشــترک کارآفرینی) بصـــورت کمی محاســـبه شـــد، برای این منظور از فرایند تحلیل شـــبکه ای ANP 2 استفاده شد.
یافته ها طی فرایند تحلیل ســیســتماتیک ، واژگان مرتبط با مراحل و فعالیت های کارآفرینی در منابع انتخاب وبا اســـتفاده از نرم افزار مکس کیودا دســـته بندی شـــدند، جدول ٢ بیانگر توصـــیف ویژگیهای اطلاعات بخش کیفی است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 Interpretive Structural Modelling 2 Analytical Network Process (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بخش فراترکیب ، از مجموع ٣٣٩ الگو ٢٠٨ مضـمون یکتا کدبندی و اسـتخراج شـد، و نهایتا ٤٨ مضمون که دارای مفهوم مشترک بودند در قالب تم انتخاب گردید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل عاملی نشــان داد که متغیرهای شــناســایی شــده فراتر از رابطه بین مراحل و فعالیتهای وابســته آنها، دارای ارتباط معنادار دیگری که بیانگر برایند اثر همه آنها باشــد نیز هســتند، این رابطه معنادار به عنوان شــبکه ایجاد ارزش درنظر گرفته شــد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای درک وابســتگی متقابل بین معیارها و تعیین ضــریب اهمیت هریک از آنها (با توجه به وابستگی درونی معیارها)، از خبرگان خواسته شد هریک از معیاهارهای چهارگانه را براساس زیرمعیارهای مربوطه بصورت دودویی مقایسه کنند، تجمیع این ماتریسها در جدول ٧ (ماتریس W٢٢) آورده شده است .