چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین روابط معلم-دانشآموز و آموزش سنتی با اضطراب و افسردگی در دانشآموزان با میانجیگری احساس شرم و گناه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر راهنمایی و متوسطه شهر رشت در سال 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه ارتباط معلم-دانشآموز (2001)، پرسشنامۀ آموزش سنتی (1398)، پرسشنامۀ اختلال اضطراب فراگیر (2007)، مقیاس کوتاه شرم و گناه (2015) و پرسشنامه سلامت بیمار (افسردگی) (2013) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مسیر که با استفاده از آن روابط علی متغیرهای پژوهش بررسی شد. یافتهها نشان داد که ارتباط معلمدانشآموز چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم به واسطۀ شرم و گناه قادر به پیشبینی افسردگی و اضطراب بود. نتیجه میشود که ارتباط معلمدانشآموز نقشی کلیدی در سلامت روان دانشآموز دارد؛ و رابطه معنیدار و مراقبتی و حمایتی و همدلانه بین معلم و دانشآموز میتواند نقش پیگیرانۀ مهمی در بروز آسیبهای بعدی داشته باشد.
The aim of this research was to investigate the relationship between teacher-student relations and traditional education with anxiety and depression among girlschr('39') students with mediating role of shame and guilt. In regard to the purpose, this research was applicable and in regard to procedure, it was a correlation study. The study community included all middle and high school girlschr('39') students of Rasht City in 2019-2020, that among them 250 students selected as samples by available sampling. Research questionnaires included: student-teacher relationship (2001), traditional education questionnaire (2019), Patient Health Questionnaire-2 (2007), The Brief Shame and Guilt Questionnaire (2015), and generalized anxiety disorder questionnaire (2013). Path analysis was used to analyze the data. Findings showed that the teacher-student relationships directly and indirectly by mediating the role of shame and guilt predict depression and anxiety. It can conclude that the teacher-student relationship plays a critical role in student Mental health; And a meaningful, caring, supportive, and empathetic relationship between teacher and student can play an important follow-up role in the occurrence of subsequent injuries.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطۀ بين روابط معلم -دانش آموز و آموزش سنتي با اضطراب و افسردگي در دانش آموزان با ميانجيگري احساس شرم و گناه Investigating the relationship between teacher- student relations and traditional education with anxiety and depression among girls' students with mediating role of shame and guilt دکتر احمدرضا کياني (نويسنده مسئول ) Dr. Ahmadreza Kiani Chelmardi * Assistant Professor, Department Of Counseling, استاديار مشاوره خانواده ، گروه مشاوره ، دانشکدة علوم تربيتي و روان - Faculty Of Education And Psychology, University Of شناسي، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل ، ايران .
چکيده Abstract The aim of this research was to investigate the هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطۀ بين روابط معلم -دانش آموز و آموزش relationship between teacher-student relations and سنتي با اضطراب و افسردگي در دانش آموزان با ميانجيگري احساس شرم traditional education with anxiety and depression among girls' students with mediating role of shame و گناه بود.
Research questionnaires included: student-teacher relationship (٢٠٠١)، پرسشنامۀ آموزش سنتي (١٣٩٨)، پرسشنامۀ اختلال اضطراب (2001), traditional education questionnaire (2019), فراگير (٢٠٠٧)، مقياس کوتاه شرم و گناه (٢٠١٥) و پرسشنامه سلامت Patient Health Questionnaire-2 (2007), The Brief Shame and Guilt Questionnaire (2015), and بيمار (افسردگي) (٢٠١٣) بود.
با توجه به موارد ذکر شده در بالا و اهميت مدارس در رشد و پرورش دانش آموزان و آسيب هايي که در اين دوره متوجه آنها است ، و نظر به اينکه ، اطلاعات و داده هاي چنداني از سلامت روان دانش آموزان در مدارس در دسترس نيست هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطۀ بين روابط معلم -دانش آموز و آموزش سنتي با اضطراب و افسردگي در دانش آموزان با ميانجيگري احساس شرم ميباشد.