چکیده:
پژوهش حاضر به منظور سنجش اثربخشی دوره های آموزشی بر عملکرد کارکنان و پزشکان شاغل در مراکز پزشکی قانونی استان لرستان با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی تدوین شده است . جامعه آماری شامل پرسنل و پزشکان شاغل در اداره کل پزشکی قاتونی استان لرستان میباشند. در این پژوهش به علت تعداد محدود جامعه آماری (کارکنان و پزشکان شاغل در پزشکی قانونی استان ) از روش سرشماری جهت پرنمودن پرسشنامه محقق ساخته (٥٠ گویه ای) استفاده شد. که بر اساس آمار اخذ شده از سازمان پزشکی قانونی استان تعداد حجم نمونه ٥٢ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آزمون کرونباخ استفاده شده است که میزان محاسبه شده ٠/٩ میباشد که به لحاظ پایایی مطلوب است ، نتایج تحقیق نشان داد؛ در شاخص واکنش ، با توجه به اینکه ، میانگین نمره کارکنان در مورد سطح واکنش بیشتر از پزشکان است کارکنان رضایت بیشتری از برگزاری دوره های آموزشی دارند. در شاخص یادگیری، سطح رفتار سازمانی و سطح نتایج ، گروه پزشکان رضایت بیشتری نسبت به کارکنان از برگزاری دوره های آموزشی داشتند.
خلاصه ماشینی:
برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آزمون کرونباخ استفاده شده است که میزان محاسبه شده ٠/٩ میباشد که به لحاظ پایایی مطلوب است ، نتایج تحقیق نشان داد؛ در شاخص واکنش ، با توجه به اینکه ، میانگین نمره کارکنان در مورد سطح واکنش بیشتر از پزشکان است کارکنان رضایت بیشتری از برگزاری دوره های آموزشی دارند.
واژه های کلیدی: اثر بخشی، دوره های آموزشی، کارکنان و پزشکان ، پزشکی قانونی لرستان دوره ٦، شماره ٤، زمستان ١٣٩٩، صفحات ٦٣- ٥٦ مقدمه : آموزش مهمترین سرمایه گذاری سازمان ها در نیروی انسانی است که با هدف افزایش سطح کیفی دانش ، نگرش و به طور کلی توانمندسازی نیروی انسانی در ایفای وظایف خود و کامیابی سازمان میشود (خراسانی و عیدی، ١٣٨٩: ص ٦٩).
بحث و نتیجه گیری برگزاری دوره های آموزش های ویژه کارکنان و پزشکان شاغل در پزشکی قانونی استان لرستان ، بر افزایش ابعاد واکنش ، یادگیری، رفتارسازمانی و نتایج سازمانی اثربخش بوده است و یافته ها در این پژوهش بیانگر تاثیر مثبت دوره آموزشی بر عملکرد نیروی انسانی سازمان (کارکنان و پزشکان ) بوده است .
نتایج این پژوهش نشان داد که کارکنان و پزشکان شاغل در پزشکی قانونی استان لرستان در مجموع از برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت احساس رضایت دارند.
نتایج این تحقیق با نتایج بلندی و ضیایی (١٣٩٥) که به بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزشی برای کتابداران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی بر اساس الگوی ٤ بعدی کرک پاتریک پرداخته است و یافته ها نشان میدهد که بعد واکنش با میانگین ٢٢/٧٨ بیشترین میزان اثربخشی را به همراه داشته است .