چکیده:
این تحقیق به بررسی نقش عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات و خطمشیهای که مدیر منابع انسانی در بحران اجتماعی و اقتصادی کووید 19 میپردازد. مدیریت منابع انسانی باید فرآیندها و رویههایی که بالاترین هزینه و کمترین تاثیر را بر سازمان دارند را در بحرانها لغو کند. مدیریت منابع انسانی باید عکسالعمل سریع نشان دهد به شرایط تغییریافته با حذف دستورالعملها و خطمشیهایی که کمترین اهمیت را دارد اما باید استراتژی منابع انسانی را تغییر دهد تا رویکرد پایداری در طی مرحله بحران اجتماعی و اقتصادی و کنترل روانی کارکنان حفظ شود. باید منابع را خردمندانه تخصیص داد. فعالیتهای سازمانی که با اهداف سازمانی قرابتی ندارند و ارزشافزودهای در پی ندارند حذف کرد. انجام فعالیتهای کم هزینه موثر باید در دستور کار قرار گیرد. مسئولیت را باید تسهیم کرد تا همه افراد کسبوکار تشویق شوند راههای کاهش هزینه، افزایش کارایی یا شناسایی راههای جدید درآمد را جستجو کنند. این تحقیق به بررسی نقش مدیریت منابع انسانی سازمانها در مواجهه با بحران اقتصاد همچنین تاثیر کرونا بر عملکرد منابع انسانی و کنترل منابع انسانی توسط مدیران ارشد میپردازد.
خلاصه ماشینی:
درواقع یک بی انگیزگی و بی ثباتی ایجاد شد که اینجا سو مدیریت یا بی برنامه بودن برای شرایط بحرانی ؛ در همه جمع های اجتماعی از جمع های کوچک دوستانه تا به جمع های بزرگ سازمانی نفوذ کرده و دچار دگرگونی یا بحران اجتماعی شده است ؛ و درواقع کنترل سرمایه و منابع نیاز به یک روان سالم و یک استراتژی نو دارد چون این بحران ؛بحران اقتصادی و اجتماعی میباشد هم باید بر منابع انسانی توجه داشت که بزرگ ترین سرمایه یک سازمان و یک کشور هست هم سرمایه اولیه و مالی یک سازمان که جهت تامین رفاه اولیه هرکسب وکاری میباشد.
اما سوال مهمی که مطرح می شود این است که در زمان مواجه با رکود اقتصادی به عنوان بحران سازمانی، چگونه باید با نیروی انسانی، برخورد کرد؟ شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می دهد، رهبران و مدیران در هنگام مواجه با بحران سازمانی هر آنچه را درباره مدیریت منابع انسانی یاد گرفتهاند، به دست فراموشی می سپارند.
بعضی از دستهبندیهای بحرانها به صورت زیر است: بحران شخصی ، بحران اجتماعی ، بحران اقتصادی ، بحران سیاسی ، بحران بینالمللی ، بحران زیستمحیطی نقش منابع انسانی را میتوان در سه دسته طبقهبندی کرد: • سلامت کارکنان و مراقبت از آنها در برابر ویروس کرونا • تداوم عملیات کسبوکار و مراقبت از روند انجام کار • مدیریت بحران اقتصادی و جلوگیری از تأثیرات منفی اقتصادی این بحران بر سازمان در ادامه به اقدامات مربوط به هر یک از این دستهها میپردازیم.