چکیده:
این پژوهش بخشی از نتایج تحقیقی است که با هدف مقایسه نتایج ارزیابی عملکرد کارکنان براساس روش های موجود و بازخورد ۳۶۰ درجه و رابطه آنها با رضایت کارکنان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان، در سال ۱۳۸۹ خاتمه یافته است. به همین منظور با توجه به ماهیت موضوع پژوهش نمونه ای مرکب از ۴ گروه که شامل، کارکنان با حجم۱۱۳ نفر، مدیران با حجم ۴۱ نفر، زیردستان یا بیماران با حجم۳۰۰ نفر و همکاران نیز با حجم ۳۰۰ نفر تعیین شد که با روش نمونه گیری سهمیه ای و با روش تصادفی انتخاب شد و داده ها توسط پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته و جمع آوری گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین نتایج ارزیابی به روش سنتی و بازخورد ۳۶۰ درجه و چهار منبع آن یعنی ارزیابی همکاران، ارزیابی کارمندان، ارزیابی مدیران و خود ارزیابی اختلاف معنادار وجود دارد و ارزیابی به روش بازخورد ۳۶۰ درجه بر رضایت کارکنان تاثیر بیشتری دارد.
This article reports part of the results of a research conducted at Lorestan University of Medical Sciences in 1389. The study aimed at comparing the employee performance appraisal results in terms of current methods and 360-degree feedback and examining their possible relationship with employee satisfaction. Accordingly, based on the nature of research, the sample was taken from four groups: staff (N=113), managers (N=41), subordinates and patients (N=300) and colleagues (N=300). The samples were selected based on random sampling and quota sampling methods. Data were collected through standard questionnaires. The findings indicated that there is a significant difference among the results of performance appraisal by traditional method and 360- degree feedback in the four groups: colleague’s appraisal, staff evaluation, self assessment and manager’s appraisal. The performance appraisal by 360-degree feedback method has a greater impact on employee satisfaction