چکیده:
امروزه دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی ناملموس جایگاه مهمی در سازمانها پیدا کرده است. به کارگیری هر چه بهتر و موثرتر دانش سازمانی به صورت سازماندهی شده و مدیریت شده و تلفیق آن در فرهنگ سازمانی، پیشرفتی قابل توجه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سازمانها ایجاد میکند اما از سوی دیگر مدیریت دانش ناموفق میتواند هزینه هنگفتی را به سازمان تحمیل کند.
امروزه مدیریت دانش به موضوعی مهم و حیاتی برای موفقیت سازمانها تبدیل شده است سازمانها برای حفظ و بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی، به بهبود عملکرد خود نیاز دارند. در فضای پر شتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز، آنچه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمانها میگردد، نیروی انسانی با کیفیت، خلاق و پویاست امروز سازمانها در کسب و یادگیری دانش و اطلاعات روز آمد به منظور بهبود عملیات و ارایه خدمات و محصولات مطلوبتر بسیار سبقت گرفتهاند.
این مقاله قصد دارد روابط ما بین عوامل (توانمندیها)، فرآیندهای مدیریت دانش را بررسی نماید. برای این منظور پژوهش پیمایشی گستردهای در 80 بانک و شرکتهای بیمه صورت گرفت و در نهایت40 پرسشنامه جمعآوری شد. تجزیه تحلیل دادهها نشان داد که ما بین توانمندیها، فرآیندهای مدیریت دانش به لحاظ آماری ارتباط قابل توجه و معناداری وجود دارد و در نهایت توانمندیهای مدیریت دانش باعث بهبود فرآیندهای مدیریت دانش میشود.
Today, knowledge as an intangible asset plays an important role in organizations. Better and more effective use of organizational knowledge, organizing and managing knowledge, and its integration with organizational culture will lead to significant economic, social and cultural improvements. On the other hand, unsuccessful knowledge management can impose enormous costs on organizations. Today, knowledge management has also become an essential cornerstone for the success of organizations. To survive and sustain and develop in the competitive world, organizations will need to improve their performance. In a fast changing world that is becoming increasingly competitive, a high quality, creative and dynamic workforce will become an important source of competitive advantage for organizations. In order to improve operations and provide better products and services, organizations seek to increase learning and to acquire up to date knowledge and information. This study is aimed to examine the relationship between capabilities, innovations, processes and knowledge management performance. Therefore, an extensive survey study was performed on 80 banks and insurance companies. Finally 40 questionnaires were collected. The results indicated there is statistically a significant positive relationship between capabilities, process and knowledge management performance, and finally knowledge management capabilities enable an organization to improve its performance.