چکیده:
با توجه به اینکه امروزه مدیریت دانش در سازمانها اهمیت ویژهای یافته است و مدیریت موفق دانش، مشخصه اصلی بقای یک سازمان است، جوامع علمی و تجاری هر دو براین باورند که سازمانهایی با قدرت دانش میتوانند برتریهای بلند مدت خود را در عرصههای رقابتی حفظ کنند. همچنین سازمانها برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی خود باید مدیریت دانش و متقابلاً خلاقیت سازمانی کارکنان را به عنوان یک نیاز استراتژیک و ضروری جهت پیشگامی در عرصه رقابتپذیری، در زمره برنامههای اولویتدار خود قرار دهند.در این پژوهش تاثیر ابعاد مدیریت دانش شامل تولید و اکتساب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، به اشتراکگذاری دانش، ارزیابی دانش، بکارگیری دانش، به عنوان متغیر مستقل بر خلاقیت سازمانی کارکنان به عنوان متغیر وابسته بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت مخابرات استان همدان میباشند و این پژوهش از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است و پس از تعیین و تائید شاخصهای مرتبط با متغیر مستقل و وابسته توسط خبرگان، پرسشنامهای که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 938/0 اندازهگیری شده است؛ در نمونه آماری متشکل از 250 نفر که به روش تمام شماری نمونه گیری شده است توزیع گردید و تحلیل دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار LISRELبه منظور ارزیابی الگوی معادلات ساختاری و Spss به منظور تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، ابعاد مدیریت دانش شامل تولید و اکتساب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، به اشتراک گذاری دانش، ارزیابی دانش، بکارگیری دانش بر خلاقیت سازمانی تاثیر گذارند.
Organizations to face and deal with uncertainty, maintaining the situation and create creativity in the competitive arena to expand their know ledge management and organizational mutually creativity employees as a strategic needs and necessary for leadership at the competitiveness, among the priority programmers. As the present study examined the impact of innovation on organizational knowledge management staff Telecom Hamedan Province has been done. in this study the impact of knowledge management aspects, including production and knowledge acquisition, storage and organize knowledge, sharing knowledge, assessing knowledge, applying knowledge, as an independent variable on organizational creativity employees as a dependent variable .The demographic research, telecommunications company employees are Hamedan Province and this research in terms of the target of an applied research and descriptive survey method of data collection and after approval and indicators associated with the independent and dependent variable by the Assembly of Experts, questionnaires stability using Cronbach’s coefficient ./938 is measured in statistical model consists of 250 people who all a number of sampling method is distributed and analyze the data collected using the software Lisrel to assess the pattern of structural equations and SPSS to the regression analysis. The findings of the study showed the dimensions of knowledge management, including production and knowledge acquisition, storage and organize knowledge, sharing knowledge, assessing knowledge, applying knowledge and institutional creativity.