چکیده:
هدف و مقدمه: با توجه به تنوع و محدودیتهای منابع و همچنین پیچیدگی، پویایی و تغییرات فزاینده فضای
کسبوکار، توسعه مشاغل خانگی را میتوان یکی از موثرترین استراتژی دولتها برای ایجاد شغل، تولید ثرروت
و مبارزه با فقر بهحساب آورد. بااینوجود، در حال حاضر توسعه کسربوکارهای خرانگی برا موانرع و شال هرای
بسیار زیادی مواجه شده که این موضوع شناسایی بازیگران اصلی و روابط بین آنها را ضروری ساخته اسرت. برای توجه به اهمیت توسعه کسبوکارهای خانگی و نق این نوع کسبوکارها در توسعه پایردار، هرد غرایی ایرن تحقیق ارائه شارشوبی برای شناسرایی و تبیرین پیشرایندهای راهبرردی توسرعه کسربوکارهای خرانگی اسرت. ازاینرو، سوال اصلی پژوه این است که شه عوامل و بازیگرانی در موفقیت کسبوکارهای خانگی نق دارند؟ و روابط بین این عوامل شگونه بوده؟ و شه راهبردهایی مناسب توسعه این نوع کسبوکارها میباشد؟ و درنهایت شارشوب مناسب برای توسعه کسبوکارهای خانگی شگونه است؟
روششناسی: رویکرد تحقیق حاضر کیفی، ازنظر هد ، کاربردی و ازنظرر ماهیرت دادههرا و روش، توصریفی -
تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق از فعالان، متخصصان و خبرگان حروزه مشراغل خرانگی بهخصرو افررادی
تشکیلشده است که تالیفات و تحقیقاتی در این زمینه داشتهاند . با روش نمونهگیری گلوله برفری، دادههرای مصاحبه در نمونه 31 نفری به مرحله اشباع رسید. در این مطالعه از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گرردآوری دادهها و از تحلیل مضمون ش مرحلهای براون و کلارک ) 6622 ( برای تجزیهوتحلیل استفادهشرد. در راسرتای بررسی روایی ابزار تحقیق، مصاحبهها با دقت نظر کافی ثبت و ضبطشده و پس از کدگذاری، از برخی خبرگران واجد شرایط که دارای توانمندی و شایستگی لازم بودند، خواستهشده تا مجددا بره بررسری و ااهرارنظر دربراره مفاهیم ساختهشده پرداخته و درنهایت، مصاحبهها را فرد آگاه به پیشینه تحقیق مجدد کدگذاری شرد. بررای محاسبه پایایی مصاحبهها نیز از روش محاسبه توافرق برین دو کدگرذار استفادهشرده اسرت. همچنرین در ایرن پژوه برای اعتباربخشی یافتههای تحقیق ابتدا شهار مصاحبه بهصورت تصادفی به یر همکرار دادهشرده و از وی درخواست گردید تا متن را کدگذاری نماید. سپس از ضریب کاپا برای پایایی یافتهها استفاده شد که مقردار 6( نشان میدهد که توافق بالایی بین مرورگران وجرود داشرته و ازنظرر کیفیرت / ضریب کاپا بهدستآمده ) 026 شاخصهای احصا شده مورد تایید خبرگان قرار دارد. یافتهها: درنتیجه تجزیهوتحلیل یافتهها بر اساس تحلیل مضمون درنهایت 13 کد بهعنوان مضامین اولیه، چهار کد بهعنوان مضامین سازماندهنده و دو کد بهعنوان مضامین فراگیر برشسبگذاری شرد. لرذا ، نترایح تحلیرل مضمون دادهها نشان میدهرد پیشرایندهای راهبرردی توسرعه کسربوکارهای خرانگی را میتروان در دودسرته طبقهبندی نمود که تعامل پویای آنها با یکدیگر میتواند موجب نوعی همافزایی مشترک گردد. دسرته اول کره نامیرده میشروند و ماهیرت بررونزا و نقر تسرهیلکننده دارنرد، تحرت کنتررل محریط بروده و » زمینهساز « کسبوکارهای خانگی باید با اتخاذ تدابیر و راهبردهای فعال، این عوامل را اداره و کنترل نمایند. دسته دوم کره نامبرده میشود ماهیت درونی داشته و تحت کنترل شرکتها قرار دارد و عراملی » توانمندساز « از آنها بهعنوان برانگیزاننده و محرک محسوب میشود. این عامل در ساختار خود موجب بسترسازی و ایجاد انگیزه لازم جهرت موفقیت کسبوکارهای خانگی میگردد. تعامل عوامل توانمندساز )محرک( و زمینهساز )تسهیلگر( نیازمند ی جریان قوی و موثری است که بتواند بهصورت همزمان این عناصر را به یکدیگر پیوند دهد تا شوکهای مروثری همافزایری « را در کسبوکارهای خانگی ایجاد نمایند. در این مطالعه اتصال و هم آفرینی ایرن دو عامرل بره نرام تعریفشده است. با توجه به پیچیردگی، پویرایی و تحرکرات مسرتمر فضرای کسربوکارهای خرانگی، » مشترک نیرز نیازمنرد جریانرات تعراملی دیگرری اسررت کره بتوانرد نروآوری و اعتمراد را درون » همافزایری مشرترک « بررای جریانرات تعراملی » ارفیتسرازی پویرا « کسبوکارهای خانگی ایجاد نماید؛ که در این مطالعره از عنروان است. » نوآوری باز « و » سرمایه اجتماعی « استفادهشده است که دربرگیرنده بحث و نتایج: نتایح نشان میدهد که برای توسعه مشاغل خانگی میبایست بهطور همزمان به عوامل درونری و بیرونی تاکید کرد که به معنی همافزایی مشترک است. دراینبین، عوامل برونزا، ابزارهرا و راهبردهرای هسرتند که شرایط و بسترهای مناسبی را برای تسهیل توسعه کسبوکارهای خانگی فراهم میآوردنرد کره میتروان بره ایجاد بازارشههای دائمی عرضه محصولات خانگی، دسترسی به کانالهرای توزیرع و برازار هرد ، بهبرود فضرای کسبوکار، حمایت قانونی از مشاغل خانگی، حذ قوانین و مقرررات اداری دسرتوپاگیر و تمرکززدایری فراینرد تصمیمگیری و تفویض اختیار بیشتر به نهادهای محلی، اسرتفاده از شربکهها و رسرانههای اجتمراعی و توسرعه تجارت الکترونی اشاره نمود. عوامل درونزا نیز ابزارهای توانمندساز، محرک و مشرو توسرعه کسربوکارهای خانگی هستند که در این خصو میتوان به ارائه آموزشهای متنوع، مسرتمر و حرفرهای، نروع و بخ بنردی بازار، توجه به برندسازی، آموزش قیمتگذاری رقابتی، آشنایی با روشهای مختلف بازاریابی بخصو بازاریرابی در رسانهها و شبکههای اجتماعی، توسعه ریس پذیری، تعهد کاری و استقلال کاری اشاره نمود. علاوه بر همافزایی مشترک، تعاملات شندگانه بین بازیگرانی که موجب تقویت نوآوری و خلاقیت میشوند و عواملی که اعتماد و روابط پایدار را بهوجود میآورند موجب ارفیتسازی پویا و درنتیجه توسعه کسبوکارهای خانگی میشوند. دراینبین یکی از ابزارهای تعاملی توسعه کسبوکارهای خانگی تمرکز بر نوآوری و بهخصو نوآوری باز است که بر خرید فناوری و ثبت اختراع، اخذ مجوز و سرمایهگذاری مشترک، اعطای مجوز و خرید لیسانس و خلق شرکتهای مشترک و زایشی تمرکز دارد. دراینبین، سرمایه اجتماعی نیز در ارفیتسازی و توسعه کسبوکارهای خانگی نق مهمی دارد. سرمایه اجتماعی با ایجاد روابط تعاملی و مستمر همراه با اعتماد بر مبنای دید مشترک، باعث نوعی فرهنگسازی در عرصه تبادل و تسهیم دان شده و علاوه بر انعطا پذیر نمودن مرزهای بنگاهها، موجب تسهیل جریان ورود و خروج دان میگردد. در این خصو با توسعه عدالت اجتماعی، ایجاد دید و بصیرت مشترک و همچنین ایجاد روابط شبکهای بین کسبوکارهای خانگی میتوان زمینه بازتولید سرمایه اجتماعی در این نوع کسبوکارها و درنتیجه توسعه کسبوکارهای خانگی را فراهم نمود.
Given the resource constraints as well as the increasing changes in the business environment, the development of home-based businesses can be considered as one of the most effective strategies of governments to create jobs, generate wealth and fight poverty. However, the development of home-based businesses is currently facing many obstacles and challenges, which has made it necessary to identify the main actors and the relationships between them. Therefore, the main purpose of this study is to identify and explain the strategic precedents of home-based businesses development and the relationships between them. The approach of the present research is qualitative, in terms of purpose, applied and in terms of nature and method, descriptive-analytical. The statistical population of the study consists of activists, specialists and experts in the field home-based businesses, especially those who have written and researched in this field. Using snowball sampling method, selected samples were identified and the data were saturated in the interview with the 13th person. In this study, semi-structured interviews were used to collect data and content analysis was used for analysis. As a result, 35 codes were labeled as primary themes, 4 codes as organizing themes and 2 codes as comprehensive themes. According to the findings of this study, organizing themes including "Empowerment", "Predisposing factors", "open innovation" and "social capital" and comprehensive themes including "joint Synergy" and "dynamic capacity building" were classified. There is a permanent regional emphasis on social capital, empowerment of families, formation of family cooperatives and adoption of an open innovation strategy.
خلاصه ماشینی:
دراين بين ، عوامل برون زا، ابزارهـا و راهبردهـاي هسـتند که شرايط و بسترهاي مناسبي را براي تسهيل توسعه کسب وکارهاي خانگي فراهم ميآوردنـد کـه ميتـوان بـه ايجاد بازارچه هاي دائمي عرضه محصولات خانگي، دسترسي به کانال هـاي توزيـع و بـازار هـدف ، بهبـود فضـاي کسب وکار، حمايت قانوني از مشاغل خانگي، حذف قوانين و مقـررات اداري دسـت وپاگير و تمرکززدايـي فراينـد تصميم گيري و تفويض اختيار بيشتر به نهادهاي محلي، اسـتفاده از شـبکه ها و رسـانه هاي اجتمـاعي و توسـعه تجارت الکترونيک اشاره نمود.
ازاين رو، در اين پژوهش از طريق مصاحبه اکتشافي داده ها و کدهاي اوليه استخراج سپس با استفاده از روش تحليل مضمون ، مفاهيم و مقوله هاي اصلي به عنوان پيشايندهاي توسعه کسب وکارهاي خانگي تبيين شده اند.
Examining ICT application adoption in Australian home-based businesses: An innovation-decision process approach.
Micro-enterprise growth: Lessons from home-based business in New Zealand.
Effectuation and home-based online business entrepreneurs.
Women’s entrepreneurship in rural areas of punjab, pakistan: How are women possess and supervising home-based businesses aggravated to grow.
Factors affecting small scale home-based business performance: a literature review.
Work–Life balance in home-based businesses: a UK study.
Strategic planning in small and medium enterprises (SMEs): a case study of botswana SMEs. Journal of Management and Strategy, 8(1), 74.
Home-based business sectors in the rural economy.
Marketing via social network: the future for home- based business in malaysia.
Journal of Global Economics, Management and Business Research, 6(1), 2454-2504.
The engagement of home-based businesses in the digital economy.
Networking experiences of Australian home based businesses.
A qualitative study of the characteristics of successful women entrepreneurs through home-based businesses, Capella University.