چکیده:
هدف: اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در
اکتساب مهارتهای خواندن اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی
تمرینهای عملی عصب روانشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و دامنه توجه
دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندنبود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمهتجربی
با پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. به این منظور از بین -
دانشآموزان نارساخوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 11 19 با استفاده از -
روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش 23 دانشآموز
انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش) 99 نفر (و کنترل) 99 نفر (گمارده
شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم،
آزمون عصب شناختی کولیج و آزمون توجه و تمرکز d2 استفاده شد. دادهها به
روش تحلیل کواریانس با استفاده از spss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش تمرینهای عصب روانشناختی بر بهبود
کارکردهای اجرایی و دامنه توجه دانشآموزان نارساخوان موثر است) p <0/01.)
تمرینهای عملی عصب روانشناختی میتواند رویکرد درمانی موثری در جهت
بهبود کارکردهای اجرایی و دامنه توجه دانشآموزان نارساخوان باشد.
Aim: Memory function is essential for storing and coding information, thinking, reasoning, analysis and organization, evaluation and retrieval, and other cognitive and metacognitive activities, but strategies for improving this structure have received less attention in adults; Therefore, the aim of the present study was to investigate the effectiveness of exercises based on psychological neurological skills in Captain Log's software on improving adult memory function. Method: This study was conducted by quasi-experimental method (pretest-posttest and control group). The statistical population of the study included all adults aged 30 to 60 with memory problems who had referred to psychological clinics in Isfahan in the first half of 2019. The research sample consisted of 30 people from the mentioned community who were selected through convinced sampling and randomly were displaced into two experimental groups (n= 15) and control (n= 15). Assessment’s instrument was Wechsler Memory Scale. Exercises based on psychoneurological skills were performed on Captain Lag during 15 sessions of 60 minutes using the 2014 version of Captain Log's software. Results: The results of covariance analysis showed efficacy of exercises based on neuropsychological skills in Captain Log's software on memory improvement and its dimensions include personal awareness of daily and personal issues, mental control, logical memory, repetition of forward and reverse numbers, visual memory and memory. Associations have an effect (p <0.05). This method did not affect the awareness of the time and place (orientation) of adults. Conclusion: In order to improve the performance of adult memory, you can use Captain Log software.