چکیده:
هدف پژوهش مقایسه مهارت حل مسئله و سطح عزتنفس کودکان در پیشدبستانیهای کودکمحور و معلممحور بود. این مطالعه از نوع علیمقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان در حال تحصیل در پیشدبستانیهای منطقه 15 شهر تهران بودند. 50 کودک (25 نفر با آموزش کودکمحور و 25 نفر با آموزش معلممحور) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس مصاحبهی بالینی راهحلهای مختلف (شور و اسپیواک، 1988) و پرسشنامه عزتنفس کودکان (عزیزیمقدم، 1386) جمعآوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج این بررسی نشان داد مهارت حل مسئله و زیرمؤلفههای آن (راهحلهای مرتبط، طبقات مرتبط و پاسخهای غیرمرتبط) و سطح عزتنفس و زیرمؤلفههای آن (عزتنفس اجتماعی و عزتنفس تحصیلی) کودکان در پیش دبستانیهای کودکمحور به طور معناداری بالاتر از پیشدبستانیهای معلممحور است (05/0P). با توجه به تأثیر نوع آموزش مربی بر مهارت حل مسئله و سطح عزتنفس کودکان، اجرای آموزشهای مبتنی سبک کودکمحور میتواند جهت تعدیل ویژگیهای روانشناختی کودکان استفاده شود.
The aim of this study was to compare childrenchr('39')s problem-solving skills and self-esteem levels in child-centered and teacher-centered preschools. This study was a comparative causal study. the statistical population of the study included children studying in preschools in the 15th district of Tehran. 50 children (25 people with child-centered education and 25 people with teacher-centered education) were selected by convenience sampling method. Data were collected using a clinical interview scale of different solutions (Shure & Spivack, 1988) and a childrenchr('39')s self-esteem questionnaire (Azizi Moghaddam, 1386). The obtained data were analyzed using multivariate analysis of variance. The results of this study showed that problem-solving skills and their sub-components (related solutions, related classes, and unrelated answers) and self-esteem level and its sub-components (social self-esteem and academic self-esteem) are significantly higher in children in child-centered preschools than teacher-centered preschools (P
خلاصه ماشینی:
در مراکز آموزشي و مدارسي که به سبک کودکمحور آموزش انجام ميشود تحول شناختي 1 Hamilton & Liu 2 Teacher-centered 3 Child-centered 4 Şahin-Sak, Sak & Tezel-Şahin 5 Catalano 6 Dole, %loom & Kowalske 7 Cadima 8 Fox 9 Wohlwend 10 Liu & Tobin 11 Problem-solving skills 12 Perla 13 Kozikoglu رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٢، شماره پياپي ٥٩، ارديبهشت ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(2), 2021 (شاهين ساک و همکاران ، ٢٠١٨)، پيشرفت تحصيلي (بلانکو، هاليمن ، سيبالوس و فارنام ٢٠١٩،١ بلانکو، هاليمن ، سيبالوس و فارنام و پنا٢؛٢٠١٨؛يوسل ، ٢٠٠٩)، مهارت هاي اجتماعي (صفري، حسنوند، فياض و بازرگان ، ١٣٩٤)، خلاقيت (شکوهينژاد، ١٣٨٠)، مهارت هاي يادگيري (ماسوله ، چهرزاد و يعقوبي، ١٣٨٦؛ آنديما٣، ٢٠١٦) و مهارت هاي حل مسئله (پاکارينن و کيکاس ٤، ٢٠١٤) در سطح بالاتري نسبت به روش سنتي و معلم محور قرار دارد.
پس از اطمينان به افراد شرکت کننده 1 %lanco, Holliman, Ceballos & Farnam 2 Pena 3 Andiema 4 Pakarinen & Kikas 5 Self-esteem 6 Pep, Ellis & Mac Hall 7 Orth, Trzesniewski & Robins 8 %orowiec, Hökelmann & Osiński 9 Pester, Lenz & Dell'Aquila 10 Post 11 %aggerly مقايسه مهارت حل مسئله و سطح عزت نفس کودکان در پيش دبستانيهاي کودکمحور و معلم محور Comparison of children's problem solving skills and self-esteem levels in child-centered and teacher- … در پژوهش در خصوص محرمانه بودن اطلاعات آنها، پرسشنامه عزت نفس کودکان در اختيار مربي آموزشي قرار گرفت و مصاحبه ي باليني راه حل هاي مختلف توسط محقق اجرا شد.