چکیده:
پژوهش حاضر که با عنوان بررسی تاثیر نوآوری بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش تواناییهای بازاریابی و مزیت رقابتی در شرکت داروسازی پارس حیان انجام شده است، از نوع هدف کاربردی و از نوع روش توصیفی، پیمایشی میباشد، جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان داروسازی پارس حیان شامل 240 نفر میباشند و از طریق جدول مورگان 144 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری برای پاسخگویی به سوالات پرسشنامه بهعنوان ابزار پژوهش انتخاب شدند، پرسشنامه در این پژوهش شامل 22 سوال بوده است که روایی و پایایی آن از طریق نرمافزار تایید شده است، همچنین اطلاعات بدست آمده از طریق معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند که طبق نتایج بدست آمده نوآوری بر عملکرد صادراتی، تواناییهای صادراتی و مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معنیدار دارد، همچنین مزیت رقابتی و تواناییهای بازاریابی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد صادراتی تاثیر مثبت دارند.
The present study, which is conducted to investigate the effect of innovation on export performance with regard to the role of marketing capabilities and competitive advantage in Pars Hayan Pharmaceutical Company, is an applied goal and a descriptive survey. Pars Hayan pharmaceutical experts include 240 people and through Morgan table 144 people were randomly selected as a statistical sample to answer the questions of the questionnaire as a research tool. The questionnaire in this study consisted of 22 questions whose validity and reliability It has been verified through software. Also, the information obtained through structural equations and Smart PLS software have been analyzed. According to the obtained results, innovation has a positive and significant effect on export performance, export capabilities and competitive advantage. Also, competitive advantage and marketing capabilities have a direct and indirect impact on export performance.
خلاصه ماشینی:
بنابراین با درنظر گرفتن شرایط ناپایدار اقتصادی و مشکلات پیش روی شرکت های صادرکننده در کشور بویژه این شرکت و با توجه به مطالب بیان شده، روابط بین متغیرها و شکاف تحقیقاتی بیان شده سؤال اصلی پژوهش حاضر اینگونه بیان می شود که: نوآوری بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش تواناییهای بازاریابی و مزیت رقابتی در شرکت داروسازی پارس حیان چه تأثیری دارد؟ 2- ادبیات تحقیق مدل پیشنهادی تحقیق شامل متغیرهای نوآوری بهعنوان متغیر مستقل، متغیر عملکرد صادرات بهعنوان متغیر وابسته و متغیرهای تواناییهای بازاریابی و مزیت رقابتی بهعنوان متغیرهای میانجی میباشد که در ادامه به مبانی نظری متغیرها پرداخته می شود 2-1- نوآوری نوآوری عبارت است فراگرد ایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن فکرها به عمل و کاربردهای سودمند (صدری و دلوی، ۱۳۹۶).
نتایج آزمون فرضیههای تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 6- بحث و نتیجهگیری تحقیق حاضر بهمنظور بررسی تأثیر نوآوری بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش تواناییهای بازاریابی و مزیت رقابتی در شرکت داروسازی پارس حیان صورت گرفته است.
Keywords: Innovation, Marketing Capabilities, Competitive Advantage, Export Performance